Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği MKM 550 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Diferansiyel Denklemler, Mühendislik Matematiği, İleri Akışkanlar Dinamiği

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NEHİR TOKGÖZ
Dersi Verenler Prof.Dr. TAHSİN ENGİN,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Dr. Muaz Kemerli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Lisansüstü öğrencileri hesaplamalı akışkan dinamiği konusunda bilgilendirmek, kullanılan sayısal yöntemleri öğretmek ve bu bilgileri akış sistemlerinin sayısal çözümlemelerinde kullanmalarını sağlamak.

Dersin İçeriği

Giriş ve temel tanımlamalar, Korunum denklemlerinin ve sınır şartlarının gözden geçirilmesi, Kısmi diferansiyel denklem yapıları, Türbülans modelleme, Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri), Çözüm algoritmaları: SIMPLE, SIMPLER, SIMPLEC, PISO.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Korunum (Kütle, Momenttum ve Enerji) Denklemlerini Türetme ve Sınıflama Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Türbülansın doğası ve Türbülans Modellerini Kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
3 Difüzyon Tipi Problemleri Modelleme ve Çözme Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
4 Konveksiyon-Difüzyon Tipi Problemleri Modelleme ve Çözme Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev,
5 Zamana Bağlı Problemlerin Sonlu Hacim Yöntemi ile Çözümlenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel tanımlamalar, Korunum denklemlerinin ve sınır şartlarının gözden geçirilmesi
2 Giriş ve temel tanımlamalar, Korunum denklemlerinin ve sınır şartlarının gözden geçirilmesi
3 Türbülans modelleme ve türbülans modelleri
4 Türbülans modelleme ve türbülans modelleri
5 Sonlu hacim yöntemi (Difüzyon tipi problemler)
6 Sonlu hacim yöntemi (Difüzyon tipi problemler)
7 Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri)
8 Sonlu hacim yöntemi (konveksiyon-difüzyon problemleri)
9 Sonlu farklar yöntemi (difüzyon problemleri), Açık ve kapalı yöntemler
10 Daimi akışlarda basınç-hız ilişkisi için çözüm algoritmaları
11 Daimi akışlarda basınç-hız ilişkisi için çözüm algoritmaları
12 Daimi olmayan akışlar için sonlu hacim yöntemi
13 Sınır şartları ve uygulaması
14 ANSYS Fluent ile akış ve ısı transferi uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Engin, T., "Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği: Temelleri ve Uygulamaları, 3. Baskıdan Çeviri (Çeviri Editörü T. Engin), Palme Yayınevi, 2020

Ders Kaynakları

[1] Versteeg H. K., and Malalasekera W., “An introduction to computational fluid dynamics: The finite volume method”, 2nd Ed., Pearson, Prentice Hall, 2007.

[2] Patankar, S. V., ”Numerical Heat Transfer and Fluid Flow”, Taylor Francis, New York, 1980.

[3] Hoffman K. A., and Chiang S. T., “Computational Fluid Dynamics for Engineers”, Wichita, Kansas, Engineering Education System, 1993.

[4] Anderson, J D., “Computational Fluid Dynamics: The Basics with Applications”, MacGraw Hill, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
2. Ödev 35
3. Ödev 35
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 4 6 24
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6