Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokütle ve Organik Atıklardan Enerji Üretimi | CEM 537 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ALİYE SUNA ERSES YAY |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fosil enerji kaynaklarının sınırlı rezerve sahip olması ve yenilenebilir olmamaları, günümüzde ve gelecekte yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımını ön plana çıkarmıştır. Önerilen dersin amacı, önemli bir yenilenebilir enerji kaynağı olan biyokütle ve organik atıkların enerji potansiyelini tanımlamak; termokimyasal ve biyokimyasal prosesleri kullanarak atık ve biyokütlenin yenilenebilir bir enerji kaynağı olan syngaz ve biyogaza dönüştürülmesine imkan veren teknolojilerle bu konudaki uygulamaların öğrencilere aktarılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Biyokütlenin yapısı, özellikleri ve biyokütle türleri. Organik atık ve biyokütlenin enerji potansiyeli. Biyokütle yakma teknolojileri. Termokimyasal dönüşüm prosesleri. Biyokütlenin gazlaştırılması. Biyokütlenin sıvılaştırılması. Mikrobiyal dönüşüm prosesleri. Organik atıkların anaerobik biyokimyasal dönüşümü. Sıvı ve katı organik atıklar için anaerobik reaktör tipleri: Tek, iki kademeli ve kesikli reaktörler. Evsel katı atıkların organik kısmının diğer organik katı atıklarla birlikte anaerobik dönüştürülmesi. Katı atık düzenli depolama tesislerinin anaerobik biyoreaktör olarak işletimi. Biyoenerji geri kazanım sürecinin hayvan atıkları, çiftlik atıkları ve kuvvetli organik endüstriyel atıksulardaki uygulamaları. Organik katı atıklardan biyoenerji geri kazanımı sürecinin son ürünleri, etkileri ve maliyeti. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyokütle ve organik atıkların tanımını yapar, sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
2 | Biyokütle ve organik atıkların enerji potansiyelinin tanımını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Sözlü Sınav, |
3 | Yakma, gazlaştırma ve piroliz gibi termal bertaraf tekniklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
4 | Kompost, biyometanizasyon ve atıktan biyogaz elde etme gibi mikrobiyal bertaraf tekniklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokütlenin yapısı,özellikleri ve biyokütle türleri. | |
2 | Organik atık ve biyokütlenin enerji potansiyeli | |
3 | Biyokütle yakma teknolojileri. Termokimyasal dönüşüm prosesleri | |
4 | Biyokütlenin gazlaştırılması ve sıvılaştırılması | |
5 | Mikrobiyal dönüşüm prosesleri. | |
6 | Organik atıkların anaerobik biyokimyasal dönüşümü. | |
7 | Sıvı ve katı organik atıklar için anaerobik reaktör tipleri: Tek, iki kademeli ve kesikli reaktörler. | |
8 | Evsel katı atıkların organik kısmının diğer organik katı atıklarla birlikte anaerobik dönüştürülmesi. | |
9 | Katı atık düzenli depolama tesislerinin anaerobik biyoreaktör olarak işletimi. | |
10 | Biyoenerji geri kazanım sürecinin hayvan atıkları, çiftlik atıkları ve kuvvetli organik endüstriyel atıksulardaki uygulamaları. | |
11 | Organik katı atıklardan biyoenerji geri kazanımı sürecinin son ürünleri, etkileri ve maliyeti. | |
12 | Konuyla ilgili yapılmış bilimsel makalelerin tartışılması | |
13 | Konuyla ilgili yapılmış bilimsel makalelerin tartışılması | |
14 | Konuyla ilgili seminer sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Derlenmiş ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Basu P., Biomass Gasification and Pyrolysis: Practical Design and Theory, Elsevier, 2010. 2. Mata-Alvarez J. (Editor), Biomethanization of the Organic Fraction of Municipal Solid Wates, IWA Publishing, 2003. 3. Öztürk İ., Anaerobik Biyoteknoloji ve Atık Arıtımındaki Uygulamaları, Su Vakfı Yayını, İstanbul 2000. 4. Boyle G. (Editor), Renewable Energy Power for A Sustainable Future, Oxford University Press, 2005 5. Seçilmiş Bilimsel Makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |