Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sistem Dinamiği ve Kontrolü MKM 311 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. RECEP KOZAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖMER KADİR MORGÜL, Prof.Dr. RECEP KOZAN, Dr.Öğr.Üyesi AYSUN EĞRİSÖĞÜT TİRYAKİ,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Mustafa Eroğlu

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sistem Dinamiği ve Otomatik Kontrol temel kavramlarının öğretilmesi

Dersin İçeriği

Giriş, Laplace Dönüşümleri, Sistem Dinamiği, Transfer Fonksiyonu, Matematik Modeller, Geçici Rejim Cevabı, Kontrol Elemanları, Kapalı Çevrimli Kontrol, Kararlılık

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Laplace dönüşümlerini kullanarak diferansiyel denklemleri çözer Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Çeşitli fiziksel sistemlerin matematik modellerini çıkarır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Bir fiziksel sistemin transfer fonksiyonunu ve blok diyagramını oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Geçici rejim ve sürekli rejim cevabını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Kontrol organlarının çalışma prensiplerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
6 Kararlılık kriterlerini kullanarak kontrol sisteminin kararlılığını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve temel kavramlar;Birim Sistemleri Fizik ders notları gözden geçirilecek
2 Laplace Dönüşümleri, Düz Laplace İşlemleri; Laplace Dönüşümü Matematik ders notları gözden geçirilecek [1] Sayfa 30-54
3 Ters Laplace Dönüşümü;Ters Laplace dönüşümü [1] Sayfa 54-62
4 Transfer Fonksiyonları, Lineer Dif. Denklemlerin Laplace Dönüşümü ile Çözümü [1] Sayfa 54-63
5 Blok Diyagramları [1] Sayfa 105-139
6 Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları [1] Sayfa 68-95
7 Çeşitli Fiziksel Sistemlerin Matematik Modellerinin Çıkarılması; Newton’un Hareket Yasaları [1] Sayfa 68-95
8 Geçici Rejim Cevabı [1] Sayfa 163-176
9 Kontrol Elemanları ve Tipleri [1] Sayfa 177-191
10 Laboratuvar uygulamaları
11 Uygulamalar
12 Kapalı Çevrimli Kontrol [1] Sayfa 192-210
13 Kontrol Sistemlerinin Kararlılığı [1] Sayfa 221-234
14 Uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Özdaş, N., Dinibütün, T., Kuzucu, A., ´Otomatik Kontrol´,İTÜ Kütüphanesi sayı:1373 (Birsen Yayınevi tarafından yeniden basılmıştır).

Ders Kaynakları

[2] Ogata., K., ´Modern Control Engineering´,Prentice-Hall International Editions.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 15 15
Ödev 1 6 6
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5