Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Manyetik+Em Prospeksiyon | JFM 306 | 6 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Jeofizik Mühendisliği eğitiminde temel yöntemlerden olan manyetik ve elektromanyetik prospeksiyon konusunda öğrencinin bilgilenmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Manyetik yöntem ve temel teori, Manyetik birimler, Manyetik anomaliler, Manyetik ölçmeler ve manyetometreler, Arazi işlemleri ve veri düzgünleme, Manyetik haritalar, Özel ölçmeler, Havadan ve denizden manyetik araştırmalar, Manyetik anomalilerin yorumlanması, Gözlemsel yorumlama, Derinliğin anomali genişliğine etkisi, Manyetizasyon doğrultusunun etkisi, Derinliğin manyetik anomalilere etkisi, Jeofizik modeller, Derinlik hesaplamaları. Elektromanyetik kuram, Temel bağıntılar, Maxwell denklemleri, Manyetotellürik yöntem, Yapay kaynaklı elektromanyetik yöntem, Yatay halka elektromanyetik yöntem, Çok alçak frekanslı elektromanyetik yöntem, Geçici elektromanyetik yöntem, Yer radarı. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir arazide manyetik ve elektromanyetik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan manyetik ve elektromanyetik yöntemlere karar verirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
3 | Öğrenciler, manyetik ve elektromanyetik yöntemleri uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | Öğrenciler, araziden ölçülen verilere hesaplama yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
5 | Öğrenciler, sonuçları değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkiye Aero-Manyetik Haritalarına Genel Bakış | |
2 | Manyetik Verilerinin Değerlendirilmesi | |
3 | Havadan Manyetik Anomalilerinin İncelenmesi | |
4 | Skarn Zonunda Manyetik Çalışmalar | |
5 | Amfora Atölyeleri Üzerinde Manyetik Çalışmalar | |
6 | Manyetik Verilerin Hızlı ve Otomatik Yorumunda Werner Tekniği ve Yatay Türevleri | |
7 | Terkedilmiş Kromit Maden Sahasının Manyetik Yöntemler ile incelenmesi | |
8 | Türkiye’de Manyetotelürik Yöntem | |
9 | Heyelan Lokasyonları Üzerinde VLF ve ERT Yer İletkenlik | |
10 | GPR Metodu (Yer radarı) ve Kullanıldığı Alanlar | |
11 | GPR Metodu ile Gömülü Boruların Araştırılması | |
12 | GPR Metodu ile Arkeolojik Kalıntıların İncelenmesi | |
13 | GPR Metodu ile Karayolu Üstyapı Tabaka Kalınlıklarının Tespiti | |
14 | Manyetik ve GPR Yöntemleri ile yeraltı yapılarının tespiti |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası Yayınları ve konu ile ilgili makaleler |
Ders Kaynakları | 1.Kenar, Ö. 1998. Gravite ve Manyetik Prospeksiyon, KOÜ. Matbaası, İzmit. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |