Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Prospeksiyon JFM 303 5 2 + 1 3 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Elektrik yöntemin, yeraltı problemlerinin çözümünde kullanılmasının öğretilmesi.

Dersin İçeriği

Elektrikte doğal ve yapay kaynaklı alanların tanımlanması, gerektiği durumlarda bu alanların ölçülmesi ve değerlendirilmesi dersin ana içeriğini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda jeofizikte elektrik yöntemlerin büyük bir çeşitlilik içermesi sebebiyle konu üzerinde hakimiyet oluşturulması gerekmektedir. Kayaçların elektriksel özellikleri ve ortamların ölçüm tekniklerinin detaylı bir şekilde incelenmesi elektrik prospeksiyon dersinde işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler, herhangi bir arazide elektrik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan elektrik yöntemlere karar verirler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Öğrenciler, elektrik yöntemleri uygularlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Öğrenciler, araziden ölçülen verilere hesaplama yöntemlerini uygularlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Öğrenciler, sonuçları değerlendirir ve yorumlarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar
2 Alan kavramı
3 Jeofizikte doğal elektrik kaynaklı alanlar
4 Jeofizikte yapay elektrik kaynaklı alanlar
5 Kayaç ve minerallerin elektriksel özellikleri
6 Doğal elektrik kaynaklı yöntemler
7 Yapay elektrik kaynaklı yöntemler
8 Elektrod açılım sistemleri
9 Rezistivite ölçülerinin alınması
10 Rezistivite ölçülerinin değerlendirilmesi
11 Rezistivite ölçülerinin yorumlanması
12 İndüklem polarizasyon (IP) yöntemine giriş
13 İndüklem polarizasyon (IP) yönteminde arazi usülleri
14 Yorumlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Öztürk, K. 1995, Elektrik ve Elektromagnetik Prospeksiyon Yöntemleri, İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, İstanbul.

2. Kaynak, U. ve Kaynak, O.  1992, Elektrik Prospeksiyon, Y.T.Ü., K.M.F. Kocaeli.

3. Dizioğlu ve Keçeli, 1981, Elektrik ve Elektromanyetik Prospeksiyon, İ.Ü. Yayınları, İstanbul.

4. Ergin K., 1981, Uygulamalı Jeofizik, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul.

5. Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E. and Keys, D.A. 1981, Applied Geophysics, Cambridge University Press, Cambridge.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 9 9
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 8 1 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4