Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Jeomanyetizma | JFM 204 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜNDÜZ HORASAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Hasan Karaaslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yer manyetik alan kaynaklarının jeofizik mühendisliğinde ki önemi ve katkısı |
Dersin İçeriği | Jeomanyetizma ders içeriği ve Jeofizik mühendisliğindeki önemi; Manyetik alan ve mıknatıslanma ile ilgili temel kavramların verilmesi: Manyetik kutup, Manyetik alan kuvvet çizgisi, Mıknatıslanma şiddeti, Manyetik geçirgenlik, Manyetik duyarlılık; Yer manyetik alanının kökeni, Yer manyetik alanının iç ve dış kaynaklarının tanıtılması, Yer manyetik alanının bileşenleri ve bu bileşenler arasında var olan bağıntıların oluşturulması; Yer manyetik alanının mekan ve zaman içindeki değişimleri; Yer manyetik alanın ölçülmesinde kullanılan aletler: Teodolit, QHM, BHZ, proton manyetometresi, flux-gate manyetometresi, varyometreler; Manyetizma çeşitleri: Dia manyetizma, para manyetizma, ferro - antiferro ve ferri manyetizma; Oksit minerallerinin manyetik özellikleri; Kalıcı mıknatıslanma türleri; Yer manyetik alanının ters dönmeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Manyetik alanla ve mıknatıslanmayla ilgili terimleri açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Yer manyetik alanının kaynaklarını, bileşenlerini, zaman ve mekan içindeki değişimlerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, Ödev, |
3 | Yer manyetik alanının ölçülmesinde kullanılan aletleri tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
4 | Manyetizma çeşitlerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
5 | Oksit mineralleri tanır ve manyetik özelliklerini açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
6 | Kalıcı mıknatıslanma türlerini bilir ve joeofizik mühendisliğindeki önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Jeomanyetizma ders içeriği ve jeofizik mühendisliğindeki önemi | |
2 | Manyetik alan ve mıknatıslanma ile ilgili temel kavramların verilmesi: Manyetik kutup, manyetik alan kuvvet çizgisi, mıknatıslanma şiddeti, manyetik duyarlılık, manyetik geçirgenlik | |
3 | Yer manyetik alanının kaynağı, Manyetik alanın iç ve dış kaynaklarının tanıtılması | |
4 | Yer manyetik alan bileşenleri ve bu bileşenler arasında var olan bağıntıların oluşturulması | |
5 | Yer manyetik alanın mekan ve zaman içindeki değişimleri | |
6 | Yer manyetik alanının ölçümünde kullanılan aletler | |
7 | Yer manyetik alanının ölçümünde kullanılan aletler | |
8 | Manyetizma çeşitleri, diamanyetizma, paramanyetizma, ferro- antiferro ve ferrimanyetizma | |
9 | Manyetizma çeşitleri, diamanyetizma, paramanyetizma ve ferromanyetizma | |
10 | Oksit minerallerinin manyetik özellikleri | |
11 | Oksit minerallerinin manyetik özellikleri | |
12 | Kalıcı mıknatıslanma türleri ve jeofizik mühendisliğinde önemi | |
13 | Kalıcı mıknatıslanma türleri ve jeofizik mühendisliğinde önemi | |
14 | Yer manyetik alanının ters dönmesine ait kanıtlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Basavaiah, N., Geomagnetism, Solid Earth ad Upper Atmosphere Perspectives, Springer, Printed in India, 2011. Campbell, W.H., Introduction to geomagnetic fields, Cambridge University Press, Second edition, 2003. Chapman, S. ve Bartels, J., Geomagnetism, Oxford University Press (Clarendon), London and New York, Volumes 1 and 2, 1940. Özdoğan, İ., Işıkara, A.M., Orbay, N. Düzgit, Z., Arzmanyetizması İlkeleri ve Uygulamaları, İstanbul Üniversitesi yayınları, Mühendislik Fakültesi, 1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ara Sınav | 50 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 18 | 18 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |