Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Jeofizik Mühendisliğine Giriş JFM 101 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT UTKUCU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrenciye, yeni başladığı Jeofizik Mühendisliği eğitiminin ve mesleğinin ana hatları ile tanıtılması.

Dersin İçeriği

Jeofizik nedir ve inceleme alanları nelerdir? Dünyada Jeofiziğin gelişiminin tarihi, Türkiyede jeofiziğin gelişimi, Türkiyede jeofizik eğitimi nasıl başladı ve gelişti, Jeofiziğin Yerfiziği, Sismoloji ve Uygulamalı Jeofizik anabilim dalları ve öncelikli araştırma konuları, Dünyada ve Türkiyede Jeofizik alanındaki belli başlı meslek kuruluşları, kurum ve şirketler, Mesleki yayınlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Jeofizik nedir sorusunu kendi cümleleri ile cevaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Jeofiziğin temel araştırma konularını ve ana bilim dallarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Yaşadığımız gezegeni tanımada ve sunduğu kaynakları aranmasında mesleğinin önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Jeofiziğin küresel gelişimi hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
5 Jeofiziğin Türkiyedeki gelişimi hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav,
6 Türkiyede Jeofizik eğitimi veren üniversiteleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Dünyada ve Türkiyede Jeofizikçi çalıştıran bazı önemli kurum ve kuruluşları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Jeofiziğin temel arama yöntemleri hakkında fikir sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9
10
11
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeofizik nedir? Araştırma konuları ve alt bilim dalları nelerdir? Jeofizikçi ne iş yapar?
2 Bilimin tarihsel gelişimi ışığında Yerbilimleri ve Jeofizik
3 Jeofiziğin küresel gelişiminin tarihi
4 Jeofiziğin Türkiyedeki gelişiminin tarihi
5 Türkiyede Jeofizik eğitimi
6 Jeofiziğin alt bilim dalları.
7 Dünyada ve Türkiyede Jeofizikçi çalıştıran kurum ve kuruluşlar
8 Dünyada ve Türkiye'de Jeofizik'de mesleki örgütlenme ve mesleki yöntemler
9 Türkiyede Jeofizik eğitimi II
10 Jeofizik Araştırma ve Arama Yöntemlerinin tanıtılması I
11 Jeofizik Araştırma ve Arama Yöntemlerinin tanıtılması II
12 Jeofizik Araştırma ve Arama Yöntemlerinin tanıtılması III
13 Jeofizik Araştırma ve Arama Yöntemlerinin tanıtılması IV
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2007. Jeofizik Mühendisliğine Giriş Ders Notları,

Ders Kaynakları

1. İlkışık, O.M., 1996, Jeofiziğe Giriş, İstanbul üniversitesi Yayını, 132 sayfa
2. Özçep, F. ve Orbay, N., 2002, Jeofizik ve Tarihsel Gelişimi, İstanbul Üniversitesi Yayınları, Yayın No:4347, 446 Sayfa, İstanbul.
3. Özçep, F. Orbay, N., 1999, Yerküre ile Fiziksel İletişim: Cumhuriyet´in 75. Yılında Ülkemizde Jeofizik, Yerbilimleri Dergisi, İ.Ü. Müh. Fak. Yerbilimleri Dergisi, Cilt 12, C.1, Sayfa: 99-115.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 4 4
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3