Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Endüstriyel Hammaddeler JFM 434 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Ekonomik bir değer ifade eden, metalik mineraller ve enerji hammaddeleri dışındaki diğer mineral ve kayaçlar Endüstriyel Hammadde olarak isimlendirilmektedir. Endüstrinin gelişmesi ile bu sınıftaki malzemelere yıldan yıla yenileri eklenmekte ve bunlar giderek ülkelerin kalkınmasında daha fazla öneme sahip olmaktadırlar. Endüstriyel hammaddelerin daha akılcı ve bilinçli bir şekilde aranması ve işletilmesi günümüzde çok önemli bir konum arzetmektedir
Dersin İçeriği Endüstriyel hammaddelerin tanımlanması, sınıflandırılması, fiziksel ve kimyasal özellikleri ve bu dersin ana hedefleridir
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Endüstriyel hammaddeleri tanır ve diğer minerallerden ayırteder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Endüstriyel hammaddeleri sınıflandırır Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Endüstriyel hammaddelerin önemini kavrar Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Endüstriyel hammaddelerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Endüstriyel hammaddelerin aranma yöntemlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
6 Endüstriyel hammaddelerin değerlendirilmelerini yapar ve kulanım alanlarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
7 Endüstriyel hammaddelerin tanımlanması, sınıflandırılması, fiziksel ve kimyasal özellikleri ve bu dersin ana hedefleridir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders planının tanıtımı, kurallar, dersin içeriğinin ve amaçlarının tanıtımı, ders notları ve kitapların tanıtımı, yardımcı kaynaklar ve bilgilerin verilmesi, gösterilmesi, derste işlenecek ana başlıkların yerbilimleri içindeki öneminin tartışılması
2 Giriş ve Ekonomik jeolojini gelişimi
3 Endüstriyel mineraller ve kayaçların sınıflandırılması
4 Maden yataklarını oluşumları ve biçimleri
5 Feldspat, Mika
6 Grafit
7 Fluorit
8 Manyezit
9 Halit
10 Halit, alçıtaşı, sölestin
11 Trona, sodyum sülfat, potas tuzları
12 Doğal yapıtaşları
13 Mermer
14 Mermer, zirkon
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Kırıkoğlu, M.S., (1990) Endüstriyel Hammaddeler, İTÜ Yayınları,Sayı:1418
2. Köse, H., Arslan, V., (1997) Endüstriyel Hammaddeler Sempozyumu, Maden Müh. Odası ve DEÜ
3. Temur, S., (2001), Endüstriyel Hammaddeler, Çizgi Kitabevi, Konya
4. Madencilik Özel İhtisas Komisyonu raporu,(2001), Endüstriyel hammaddeler, DPT
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5