Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yerbilimlerinde Uygulamalı Veri Analizi JFM 427 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET DİNÇER KÖKSAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yerbilimlerini oluşturan ya da bir biçimde birbirine girişim yapan jeoloji, jeofizik, jeokimya, coğrafya, çevre, maden, inşaat ve benzeri disiplinlerin tamamında ve bu disiplinlerin mühendislik uzantılarında veri, bilgi ve karar aşamaları en temel süreçlerdir. Doğru alınmayan bir örnek ile bile başlayan yanlış işlemler, yanlış kararlara varabilmektedir. Gözlem, ölçme, deney, test, izleme, kontrol ve benzeri aşamalarda toplanan veriler, çözümlenerek bir bilgiye dönüşür, bu bilgi de karar süreçlerinde kullanılır. Ders kapsamında tüm bu süreçlerin uygulamalarla pekiştirilmesi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Dersin tanıtımı, Veri türleri, Populasyonları kimliklendirme, tanımlama ve karşılaştırma, Klasik doğrusal ve doğrusal olmayan regresyonlar, Extrapolasyon, Fraktal geometri ve yerbilimleri, fraktal ilişkilerin değerlendirilmesi ve kullanımı, Yüzey analizi ve modelleme, Harita ve enkesit, Yerbilimlerinde veritabanları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Veri türlerini birbirinden ayırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 Veri içeriklerini temel grafikler ile gösterebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Excel üzerindeki bir veri çizelgesini grafik halinde çizebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Grafik üzerinde gerekli etiket, veri adı, eksen, başlık, ölçek gibi ayarlamaları yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Yerbilimlerinde harita ve kesitlere veri modelleri olarak bakabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Yerbilimlerinde kullanılan harita yazılmlarınının temel özelliklerini ve giriş seviyesinde bazılarının kullanımını başarabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
7 Hangi tür verinin ne türde gösterilmesinin daha uygun olduğuna karar verir ve bunu 80% düzeyinde uygulayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma, Dersin yürütülmesi, Ders planının tanıtımı, kurallar, Dersin içeriğinin ve amaçlarının tanıtımı, konuyla ilgili bilgisayar kullanma olanakları ve koşullarının açıklanması. Ders notları ve kitapların tanıtımı, yardımcı kaynaklar ve bilgilerin veri
2 Veri türleri Kesinlik, dogruluk Veri ve yazılım kaynakları. Alıştırma No 1.
3 Populasyonları kimliklendirme, tanımlama ve karşılaştırma.Histogramların tanımı, tarifi, gül ve diger frekansPopulasyonları kimliklendirme, tanımlama ve karşılaştırma. İstatistiksel özet.dağıtımı
4 Excel yazılımı kullanılarak yapılmış bir veri topluluğunun çözümlemesi Alıştırma No 2. Kısa Sınav No 1
5 Klasik doğrusal ve doğrusal olmayan regresyonlar. Basit doğrusal regresyon.
6 Bir sel afetinin oluşma sıklığı, aralığı ve hasarının irdelenmesine yönelik örnek. Extrapolasyon konusu ve incelikleri. Alıştırma No 3.
7 Yerbilimlerinde fraktal geometri konusu ve örnek analizlere giriş. Fraktal geometrinin tanımı.
8 Risk değerlendirme ve modellemede çözünürlük ya da bilişim boşluklarının fraktal ilişkiler kullanılarak doldurulması konusu. Alıştırma No 4. Kısa Sınav No 2 Ödev teslimi
9 Yüzey analizi ve modelleme Yerbilimlerinde yüzey diagramlarının türleri ve kullanım alanları.
10 Yüzey analizi ve modelleme Yerbilimlerinde yüzey diagramlarının türleri ve kullanım alanları.
11 Harita ve enkesit yapımının temel özellikleri Harita ve enkesitlere veri modelleri olarak bakış.
12 Haritaları oluşturmak için kullanılan yazılımlara örnekler. (örnek: Adobe Illustrator) Harita türlerine örnekler Alıştırma No 6.
13 Yerbilimlerinde veritabanları Veritabanı tasarımının ilkeleri Veritabanlarında sorgulama ve manipulasyon. Veritbanı kaynakları ile ilgili web siteleri
14 Konuyla ilgi yazılımlar, Excel ve Access üzerine yoğunlaşılacaktır. Alıştırma No 7. Kısa gözden geçirme, sorular, cevaplar, tartışma
Kaynaklar
Ders Notu Sunumlar (elektronik ve/veya kağıt ortamında)
Ders Kaynakları 1. Davis, J. D., Statistics and Data Analysis in Geology, John Wiley and Sons, 1973.
2. Priest, D. S., Discontinuity Analysis for Rock Engineering, Chapman and Hall,1993
3. Gündüz, A., Mühendislikte olasılık, İstatisitik, Risk ve Güvenilirlik, Küre Basım yayın, 1996
4. Sutton, D., Platonun ve Arşimetin çokyüzlü cisimleri, Nekitaplar yayınevi, 2004
5. Monmonier, M., Cartographies of danger, University of Chicago Press, 1998.
6. Cordon, A. W., Properties, Evaluation and control of Engineering Materials, McGraw Hil, 1979.
7. Maher, D.H., Geoscience data analysis and Modelling, University of Omaha, Course syllabus, GEOL 2300.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5