Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tahıl ve Tahıl Ürünleri İşleme Teknolojisi GDM 311 5 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ
Dersi Verenler Doç.Dr. SERPİL ÖZTÜRK MUTİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tahıllar ve tahıl ürünleri konularında temel bilgiler vererek bu konuda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için gerekli alt yapıyı oluşturmak

Dersin İçeriği

Tahıl tanesinin yapısı, tahılların depolanması, buğday öğütme teknolojisi, buğday ve un kalite kriterleri, diğer tahılların (pirinç, mısır, arpa, vb) öğütülmesi ve işlenmesi, tahılların kimyasal bileşimi, nişasta ve özellikleri, tahıl proteinleri, gluten, hamur reolojisi, ekmek, bulgur, makarna, bisküvi, kraker ve kek üretim teknolojileri, tahıl ürünlerinde kalite kontrol ve yeni teknolojiler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tahılların yapısı ile beslenme ve ekonomik açıdan önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Tahılların fiziksel ve kimyasal özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
3 Tahılların depolanması ve öğütülmesi konularını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
4 Tahıl ürünlerinin (ekmek,makarna, bisküvi,vb.) üretim teknolojilerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
5 Tahıl ürünleri temel analizlerini deneysel olarak uygular, sonuçları yorumlar ve raporlar Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Sınav, Performans Görevi,
6 Tahıl ve ürünleri konusunda karşılaşılabilecek sorunları çözebilmek için yapılması gerekenleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tahıllar: tanımlamalar ve tahıl danesinin yapısı
2 Tahılların depolanması
3 Tahılların öğütülmesi (Buğday öğütme teknolojisi; Mısır, pirinç, yulaf,…vb. diğer tahılların öğütülmesi ve işlenmesi)
4 Tahılların kimyasal bileşimi (Nişasta, Protein, Enzimler vd.)
5 Uygulama: Nişasta analizleri
6 Hamur reolojisi ve reolojik özelliklerin belirlenmesinde kullanılan yeni yöntemler (DoughLab, MixoLab, RVA, Rheofermentometre)
7 Uygulama: Gluten analizleri
8 Uygulama: Sedimentasyon testleri
9 Ara sınav
10 Ekmek ve makarna üretim teknolojileri
11 Uygulama: Makarna analizleri
12 Yumuşak buğday ürünleri (bisküvi, kek ve kraker) üretim teknolojisi
13 Tahıl kalite kontrolünde uygulanan yeni yöntemler: NIR, SRC, BVM lazer ve akıllı cihazlar (ViskoQick, GlutoPeak) ile tahıl analizleri
14 Ödev sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Tahıl Ürünleri teknolojisi, ders notları (basılmamış) ve Power Point Sunusu (Doç.Dr.Serpil Öztürk)
[2] ÖZTÜRK, S., 2013. Tahıl ve Tahıl Ürünleri Teknolojisi, Her Yönüyle Gıda, sf.135-174. Editörler: Fügen Durlu Özkaya, Serap Coşansu, Kamuran Ayhan, Sidas Medya Ltd.Şti. ISBN:978-605-5267-06-3. İzmir.

Ders Kaynakları

[3] Elgün A, Ertugay Z. 2000. Tahıl işleme Teknolojisi. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Yayın No: 718, 2000, Erzurum
[4] Hoseney, R.C. 1994. Principles of cereal science and technology, 2nd ed., AACC, Inc. St.Paul, MN, USA.
[5] Talay, M. 1997. Ekmek bilimi ve teknolojisi. Ekin yayıncılık ve pazarlama, İstanbul
[6] Koksel, H., Sivri, D., Özboy, O., Başman, A. 2000. Hububat laboratuvarı el kitabı. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 30
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5