Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyolojik Prosesler CVM 304 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ
Dersi Verenler Prof.Dr. NURTAÇ ÖZ, Doç.Dr. ALİYE SUNA ERSES YAY,
Dersin Yardımcıları

Doç.Dr. Nurtaç ÖZ

Öğretim Üyesi Dr. Gülgün DEDE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Atıksuların arıtılmasında çok önemli olan biyolojik proses tekniklerinin, mekanizma ve teorilerini detaylı olarak öğrenme ve bu bilgileri arıtma teknolojileri için kullanmaktır.

Dersin İçeriği

Atıksu mikrobiyolojisi, enzimler, reaksiyon kinetikleri, reaktörler, biyolojik arıtma porosesleri, anaerobik arıtma sistemleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Su ve Atıksuların arıtılması ile ilgili biyolojik proses bilgileri kazandırmak, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
3 Biyolojik Prosesler ve biyolojik arıtma ile ilgili bilgilerin Çevre Mühendisliği alanındaki yerini ve uygulama becerisi kazandırmak, Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Performans Görevi,
4 Biyolojik Prosesler ve biyolojik arıtma ile ilgili mekanizma ve teorilerinin detaylı ve alternatifli verilmesi, arıtma sürecini anlama becerisi kazandırmak Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
5 Atıksuların Arıtılması dersindeki fiziksel arıtma ve biyolojik arıtma ile ilgili tasarım ve projelendirmelere ait esasların ve temel bilgilerin verilmesi ve bu bilgilerin atıksu arıtma teknolojileri için neden, nasıl ve nerede kullanılacağının kazandırılm Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atıksu Mikrobiyolojisine Giriş
2 Enzimler
3 Reaksiyon Kinetikleri
4 Reaktörler: Çözümlü Örnekler
5 Biyolojik Arıtma Prosesleri
6 Biyolojik Arıtma Proseslerindeki Mikrobiyal Büyüme Kinetikleri
7 Biyolojik Arıtmada Proses Analizleri
8 Geri Devirsiz Tam Karışımlı Reaktörlerde Biyolojik Çoğalma: Çözümlü örnekler
9 Geri Devirli Tam Karışımlı Reaktörlerde Biyolojik Çoğalma: Çözümlü örnekler
10 Biyolojik Arıtma Ünitelerinin Tasarım Parametreleri
11 Aktif Çamur Prosesi Tasarımı
12 Biyolojik Azot Gideriminin Tasarımı
13 Anaerobik Ayrışma Mekanizması
14 Anaerobik Reaktörlerin Boyutlandırma Kriterleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Wastewater Engineering (Metcalf & Eddy), Atıksuların Tasfiyesi (Veysel Eroğlu, 2002), Atıksu Arıtımının Esasları (Çevre ve Orman Bakanlığı, İzzet Öztürk vd., 2005), Su ve Atıksu Mühendisliği, Cilt I, Cilt II (Yılmaz Muslu, 2005), Temel İşlemler ve Temel Prosesler, Cilt I, Cilt II (Yılmaz Muslu, 2002), Anaerobik Arıtma ve Uygulamaları (İzzet Öztürk, 2007), Wastewater Engineering: Treatment and Reuse (G. Tchobanoglus and F.L.Burton and H.D. Stensel, 2003), Atıksu Arıtımında Biyokimyasal Prosesler (Kadir Kestioğlu, 2001).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5 Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi X
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5