Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Bilimine Giriş II ADE 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHMUD SAMİ TÜRK
Dersi Verenler Prof.Dr. FUNDA KIZILER EMER,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Didem Yayan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin yazınbilimi ile ilgili temel kuramları kavramasını ve Alman yazınından seçilmiş yapıtlar üzerinde analiz yapabilmesini sağlamak.

Dersin İçeriği

Yazının temel kavramları üzerinde durulur ve belli başlı Alman yazarların temel görüşleri ve yapıtlarının tanıtılması metne yönelik ve metin dışı çalışmalarla tamamlanır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler yazınsal dünyayı ve yazın türlerini tanımlar. Anlatım, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Öğrenciler yazınbilimin ve anlatım tekniklerinin temel kavramlarını tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Bunları kısa öyküler üzerinde gösterir/açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Öğrenciler metinleri çevirir, özet çıkarır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
5 Öğrenciler metinlerin yazarlarını ve yazıldıkları dönemin egemen sanat anlayışını/önemli toplumsal olaylarını genel hatlarıyla anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo,
6 Öğrenciler yazınsal metinleri eleştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Text und Textsorte
2 Arbeit mit Texten (Schaltplan)
3 Analyse der Figuren in einem literarischen Text
4 Textauswahl Heinrich Böll
5 Textauswahl Franz Kafka
6 Murathan Mungan (Bir Sarı Lira Gibi Ömrünüz)
7 Reifezeugnis
8 Einführung in die Literaturwissenschaft
9 Formen der literarischen Gattung Epik
10 Textauswahl Wolfgang Borchert
11 Textauswahl Berthold Brecht
12 Was ist ein Text?
13 Literarische Hermeneutik
14 Das Drama (Textauswahl)
Kaynaklar
Ders Notu

Funda Kızıler Emer Ders Notları; Definition von der Literatur(wissenschaft) u. deren Grundbegriffen wie der Textsorten/ literarischen Gattungen usw.; "Einführung in die Literaturwissenschaft" von Manfred Zimmermann;(www.literaturwissenschaft-online.uni-kiel.de); Leitkriterien zur Analyse/Interpretation der epischen Werke; Analyse der Figuren in einem literarischen Text; Textauswahl aus der Nachkriegsliteratur, weltbekannte Kurzgeschichte von Wolfgang Borchert, Heinrich Böll; Formen der literarischen Gattung Epik; Textauswahl von Berthold Brecht, Peter Bichsel, Franz Kafka, Birol Denizeri, Herbert S. Kaspar usw.

Ders Kaynakları

 

  ZIMMERMANN Manfred, Einführung in die Literaturwissenschaft. 

 GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul.
 WELLEK, R. ve A. WARREN (2001), Yazın Kuramı, Çev. Yurdanur Salman, Suat Karantay, Adam Yayınları, İstanbul.
HELMLİNG B., WACKWİTZ G. (1986), Literatur im Deutschunterricht am Beispiel von narrativen Texten, Goethe Institut, München.
HAASE, Frank (1995), Telekolleg II, Deutschband 3, Tr. Verlagsunion, München.
Hg.v. GELFERT, H.D. (1993), Literaturwissen für Schüler, Reclam Ver., Stuttgart.
RÖTZER, H. G. (1979), Manz Grosser Analysenband II, 9. bis 13. Klasse, Sekundarstufe II, Kollegstufe, Manz Ver., München.
Arbeitstexte für den Unterricht (1996), Theorie der Lyrik, Reclam Ver., Stuttgart.
Arbeitstexte für den Unterricht (1994), Wie interpretiert man ein Gedicht, Reclam Ver., Stuttgart.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. X
2 Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. X
4 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. X
5 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. X
6 Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. X
7 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. X
8 Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. X
9 Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. X
10 Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5