Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyat Sosyolojisi SOS 308 6 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN
Dersi Verenler Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN,
Dersin Yardımcıları Araş. Gör. Burçe ORHAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Edebiyat ve sosyoloji ilişkisini kavramak, edebi metinlerin sosyal incelenmesini yapabilmek, edebiyat ve sosyoloji bilimleri arasında etkileşim kurarak edebiyat ürünlerine sosyolojinin birikimlerinden bakmayı sağlamak.
Sosyoloji biliminin farklı çalışma alanları ile kurduğu ilişkiler sonucunda ortaya çıkan edebiyat sosyolojisi, toplumsal gerçekliğin esaslı bir analizine yönelen bütün toplum kuramcıları için önem taşımaktadır.
Dersin İçeriği Edebiyat ve sosyoloji arasındaki ilişki temelinde kavramsal çerçeve çizerek edebi eserlerden yola çıkıp edebiyatla toplum, toplumsal yapılar arasındaki ilişkiyi kurmak, analiz etmek, bilgi ve bilinç düzeyine katkı sağlamak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Edebiyat sosyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
2 Edebiyat sosyolojisini sınıflandırır Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
3 Edebiyat sosyolojisinin unsurları arasındaki ilişkileri analiz eder Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
4 Edebi metinlerin sosyal incelenmesini yapar Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
5 Sosyoloji biliminin farklı disiplinlerle kuracağı ilişkilerin önemi edebiyat ekseninde kavrar Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Disiplinlerarası Çabanın Önemi
2 Sosyolojinin tanımı ve diğer blimlerle ilişkisi
3 Edebiyat sosyolojisinin tanımı, tarihçesi ve amaçları
4 Edebiyatın Sosyolojik İmkanı
5 Edebiyat ve toplum
6 Edebi Eser ve Toplumsal
7 Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Pozitivist Kuram
8 Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Marksist Kuram
9 ARASINAV
10 Edebiyat Sosyolojisi Teorileri : Frankfurt Okulu Teorisi
11 Postmodern Edebiyat Teorisi
12 Okuyucunun konumu
13 Türk Edebiyatına Yaklaşımlar
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Şan, Mustafa Kemal, Yayımlanmamış Ders Notları
Ders Kaynakları KARPAT, Kemal H., Çağdaş Türk Edebiyatında Sos¬yal Konular, 2. b,, İstanbul, Kasım 1971
TURAL, Sadık Kemal, Zamanın Elinden Tutmak, 1.b., İstanbul, 1982
KÖSEMİHAL, Nurettin Şazi, Edebiyat Sosyolojisine Giriş, Sosyoloji Dergisi, Sayı: 19-20, İstanbul, 1964-1966

Ed. Köksal Alver, Edebiyat Sosyolojisi, Hece Yayınları, Ankara, 2004.

Ed. Köksal Alver, Edebiyat Sosyolojisi İncelemeleri, Hece Yayınları, Ankara, 2005.

YALÇIN, Alemdar. Sosyal ve Siyasal Değişmeler Açısından Cumhuriyet Türk Romanı, Ankara, 1998

M.K., Roman ve Toplumsal Gerçeklik, SAÜ Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 5/1-2, 134-145, 2005.

Şan, M.K., Edebiyat Sosyolojisi: Tarihsel Bir Değerlendirme Denemesi, Bilgi, Sosyal Bilimler Dergisi, 3,97-107,2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
2. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6