Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Sosyolojisi | SOS 210 | 4 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN ÖZKUL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji-tarih ilişkisinden yola çıkarak tarihin sosyolojik boyutunu ele almak |
Dersin İçeriği | Tarih ve toplum üzerine yaklaşımlar, tarih-toplum ilişkisi, tarih sosyolojisi çalışmaları, Türk tarihinin sosyolojik analizi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarih ve topluma ilişkin temel kavramları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Tarih ve toplum unsurlarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Tarih ve toplumun unsurlarını somut olaylara uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | tarih ve toplum unsurları arasındaki farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Tarih ve toplum içerisindeki unsurları biraraya getirip genellemelere ulaşır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | tarih ve toplumu meydana getiren unsurları değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk tarihi ve sosyoloji | |
2 | Tarih tezine sosyal yaklaşım | |
3 | İbn-i Haldun´da tarih sosyolojisi | |
4 | Türklerde Sanayileşme ve mesleki tabakalaşma | |
5 | Yazıtların ve destanların sosyolojisi | |
6 | Oğuzların toplumsal yapısı | |
7 | Osmanlı toplumunda aile | |
8 | Türk Devlet geleneği | |
9 | Cevdet Paşa´nın tarih anlayışı | |
10 | Türk devletinin toplum yapısı | |
11 | Türk sosyolojisinin tarihi kökenleri | |
12 | Türk devletinin değer özellikleri | |
13 | Max Weber´de tarih yaklaşımları | |
14 | Popüler kültürlerde tarih algıları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Orhan Türkdoğan, Türk Tarihinin Sosyolojisi, Turan Yayıncılık, İstanbul 1996 |
Ders Kaynakları | Ferdan Ergut-Ayşen Uysal, Tarihsel Sosyoloji, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2007 Korkut Tuna, Yeniden Sosyoloji, Karakutu Yayınları, İstanbul 2002 Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yayınları, İstanbul 2000 Ramazan Yelken, Tarih Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | X | |||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |