Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasarı Geometri MAT 357 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ALİ GÜNGÖR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm AraştımaGörevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin gerekçesi tasarı geometriye giriş yapmak ve 2-3 boyutlu cisim çizme ve okuma yeteneği kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Tasarı Geometriye Giriş, Tasarı Geometrinin Tarihi ve Amaçları, Geometrik aletleri kullanma, 3 boyutlu uzayda nokta, doğru ve düzlem, Nokta, doğru ve düzlem ilişkisi, Düzlemlerin birbirlerine göre durumları, İzdüşüm kavramı ve çeşitleri, Perspektif Kavramı ve çeşitleri, İzdüşüm çizim yöntemleri, 3 boyutlu cisimlerin düzlemsel görünüşleri ve izdüşümü, Cisimlerin İzdüşümü, Perspektif çeşitleri ve izometrik perspektif çalışmaları, Cisimlerin düzlemlerle arakesit görünüşlerinin çıkarılması, ölçek ve ölçeklendirme, Perspektif resimler ve görünüşlerden perspektif çıkarma, İzdüşüm ve perspektif üzerine uygulamalar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasarı Geometriye Giriş
2 Tasarı Geometrinin Tarihi ve Amaçları
3 Geometrik aletleri kullanma
4 3 boyutlu uzayda nokta, doğru ve düzlem
5 Nokta, doğru ve düzlem ilişkisi
6 Düzlemlerin birbirlerine göre durumları
7 İzdüşüm kavramı ve çeşitleri
8 Perspektif Kavramı ve çeşitleri
9 İzdüşüm çizim yöntemleri, 3 boyutlu cisimlerin düzlemsel görünüşleri ve izdüşümü
10 Cisimlerin İzdüşümü
11 Perspektif çeşitleri ve izometrik perspektif çalışmaları
12 Cisimlerin düzlemlerle arakesit görünüşlerinin çıkarılması, ölçek ve ölçeklendrime
13 Perspektif resimler ve görünüşlerden perspektif çıkarma
14 İzdüşüm ve perspektif üzerine uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1)H.HilmiHacısalihoğlu, iki ve üç boyutlu uzaylarda dönüşümler ve geometriler,Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi, Matematik Bölümü,1998.

2)H.Hilmi Hacısalihoğlu ve F.Nejat Ekmekci,Tasarı,Ankara Üniversitesi Fen Fakultesi,Matematik Bölümü, 2009.

3)H.Horninger. Tasarı Geometri Prensipleri, An Kitapevi Yayınları no:6,1963

4)Daud Sutton, İslamic Dsign: A Genius for Geometry,Wooden Books,2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
2. Performans Görevi (Uygulama) 40
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4