Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Bilgi Sistemleri Uygulamaları I COG 202 4 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı ArcGis yazılımını kullanabilen, analizler yapabilen, verilerin neyi ifade ettiğini yorumlayabilen ve ihtiyacına uygun çıkarımlar yapabilen elemanlar yetişmesini sağlamak.
Dersin İçeriği Grafik Veri Kalitesi; Grafik Verilerin Analiz ve Modelleme Çalışmalarına Hazırlanması; Topolojik Analiz Uygulamaları:Komşuluk İlişkisi, Konumsal Modelleme Teknikleri; Raster ve Vektör Verilerin Veritabanı ile Etkileşimi; Raster ve Vektör Verilerde Yeniden Kodlama Analizleri; Grafik Veriler Arasında Fiziksel Etkileşim: Vektörel Alanlar Arası Toplama, Çıkarma ve temas ilişkileri; Üç boyutlu Analiz ve Modelleme Teknikleri: Verilerin Üç Boyutlu Olarak Değerlendirilmesi, İki Boyutta (pixel) ve Üç Boyutta (Voxel) Verilerin İnterpolasyon Teknikleri; Topoğrafik Yüzeylerde Analiz ve Modelleme: Eğim, Bakı ve Görülebilme Analizleri, Yükseklik Değerlendirme
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 CBS ve bileşenlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 CBS?ni amacı doğrultusunda kullanır Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
3 CBS ile gerekli analizleri yapar Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 CBS ile farklı sorgulamalar yapar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Veri çıktılarını yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 CBS ile farklı tematik haritalar geliştirir Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 CBS,Temel Kavramlar,Temel Harita Bilgileri
2 ArcGis Teknolojisine Genel Bakış
3 ArcMap Ortamında Coğrafi Verilerin İncelenmei
4 Veri Görüntüleme Fonksiyonları
5 Veri Görüntüleme Fonksiyonları
6 ArcMap te semboloji,Etiketlendirme ve Kartoğrafik Üretim
7 Coğrafi verilerin Sorgulanması ve Raporlanması
8 ArcMap e Veri Girişi
9 ArcMap e Veri Girişi,Feature Oluşturmada Kullanılan Diğer Araçlar
10 ArcCatalog Uygulamaları
11 Veri Dönüşüm Fonksiyonları
12 GeoDatabasede Topoloji Kuralları
13 Diğer GeoDatabase Fonksiyonları
14 ArcTolBox ve Model Builder
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları ArcGIS Desktop Uygulama Dökümanı, Esri Turkiye, Ankara ,2011
ArcGIS 10.1 fOR Desktop, Masaüstü için ArcGIS, Esri Türkiye, Ankara, 2013.
Extending ArcView GIS: with Network Analyst, Spatial Analyst and 3D Analyst, Redland, California, ESRI, USA.Laura Lang, (1998). Transportation GIS, Redland, California, ESRI, USA
Chou, Y-H. (1997). Exploring Spatial Analysis in Geographic Information Systems. OnWord Press, Santa Fe, USA
Yomralıoğlu T., 2000, Coğrafi Bilgi Sistemleri, Temel Kavramlar ve Uygulamalar, Trabzon: KTU.
Philippe Rigaux, Michel O. Scholl, Agnes Voisard, (2001), Spatial Databases: With Application to GIS, Morgan
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6