Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Düşünce ve Temel Kavramlar COG 101 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Coğrafya ile ilgili temel kavramlar ve coğrafi düşünce sisteminin gelişimi ve önemi kavratılarak coğrafi düşüncenin çeşitli bilmsel ve felsefi düşüncelerle karşılaştırılması.
Dersin İçeriği Temel kavramlar, coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları, çeşitli bilmsel akımlar ve felsefi düşünceler ve insanın yaşadığı çevre ile ilişkilerinin incelenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafya biliminin tanımı ve konusunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Coğrafyanın öncül kavramlarını ve terimlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Coğrafi düşüncenin gelişim aşamalarını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Temel bilimsel düşünceler ile felsefi akımların coğrafyaya yansımalarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Coğrafi düşünce sistematiğini kavrayarak, yaşam şekli haline getirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafyanın tanımı ve konusu
2 Coğrafi düşüncenin gelişim aşamaları
3 Coğrafyanın Türkiye ve Dünya´daki Önemi ve Değeri
4 Toplumsal teori ve Coğrafya
5 Ampirik (görgücü) ve Yorumlamacı (hermenotik) bilim olarak coğrafya
6 Coğrafyanın Uzak Geçmişi (Klasik Çağ)
7 Coğrafyanın Uzak Geçmişi (Çin ve İslam Coğrafyacıları)
8 Avrupa´da Coğrafyanın Yeniden Doğuşu
9 Türklerde ve Osmanlılarda Coğrafya
10 Coğrafyanın Akademik Bir Bilim Dalı Olarak Ortaya Çıkışı
11 Aydınlanma Çağında Coğrafya
12 Coğrafyanın Bilimsel Kimlik Kazanması
13 Çağdaş Coğrafi Yaklaşımlar
14 Coğrafyanın Geleceği
Kaynaklar
Ders Notu ÖZGÜÇ,N.-TÜMERTEKİN,E.2000, Coğrafya; Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar; Çantay Kitabevi, İst.
Ders Kaynakları 1) ARDEL,A.,1966, Coğrafya Nedir ve Nasıl Öğretilmelidir, TÜRK KÜLTÜRÜ:40, 373-376, Ankara
2) BARROWS,H.H. (çev.E.Tümertekin),1985, İnsan Ekolojisi Olarak Coğrafya, İ.Ü. ED.FAK. COĞR. DERG:1, 153-172, İstanbul
3) DOĞANAY,H. 1997, Coğrafya´ya Giriş-1, Genel Yöntemler, İlkeler ve Fiziki Coğrafyaya Giriş, Öz Eğitim yay. 17,İstanbul
4) ERER,S.,1977, Coğrafi Yöntemlerde Yeni Eğilimler ve Coğrafyanın Sınırları, İ.Ü. COĞR. ENST. DERG:20-21, 181-188, İstanbul
5) GÜMÜŞÇÜ, O.; 2012, Coğrafya?ya Davet, Yeditepe Yayınevi, İstanbul
6) LACOSTE Yves, (çev.A.Arayıcı) 1998, Coğrafya Savaşmak İçindir. Özne Yayınları, İstanbul
7) Pattison W. D; (çev. Arı, Y.) 2003, Coğrafya´nın Dört Geleneği; Ege Coğrafya Dergisi, Sayı 12, 119-125
8) ŞAHİN,C. 1998, Coğrafyaya Giriş, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.Öğretmen Kitapları Serisi: 1, Ankara.
9) TANOĞLU,A.,1964, Coğrafya Nedir, İ.Ü. COĞR. ENST. DERG:14, 3-14, İstanbul
10) TÜMERTEKİN,E, 1990, Çağdaş Coğrafi Düşüncenin oluşumu ve Paul Vidal de la Blache. İst.Üniv.Ed.Fak.Yay.No:3603. İst
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. X
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. X
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5