Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klimatoloji II COG 211 3 2 + 1 3 6
Ön Koşul Dersleri

KLİMATOLOJİ I dersinin alınmış olması

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. BEYZA USTAOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Atmosferin ve yeryüzünün enerji bilançosu ve genel atmosfer sirkülasyonunun kavratılması, başlıca iklim unsurlarına ait veriler ve özelliklerinin bilinmesi,bu sayısal verilerin uygulamalı olarak analizi ve analiz sonuçlarının sunumunu yapabilme becerisinin kazandırılması, iklim değişikliği ve küresel ısınma hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Atmosferin ve yeryüzünün enerji bilançosu ve genel atmosfer sirkülasyonu
İklim verilerinin analizi
İklim sınıflandırmaları ve tipleri
İklim değişikliği ve küresel ısınma

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genel atmosfer sirkülasyonunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 İklim elemanlarına ait verileri ve özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 İklim değişikliğini ve küresel ısınmayı tanımlar, yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 İklim verilerinin istatistiksel analizini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Analiz sonuçlarına göre tablo, harita ve diyagramlar hazırlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
6 Başlıca iklim tiplerini bilir, çeşitli özelliklerini karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atmosferin ve yeryüzünün enerji bilançosu
2 İklim verilerinin analizinde kullanılan sayısal yöntemler
3 Frekans, Mod, Medyan, Ortalama, Standart sapma, Değişkenlik katsayısı
4 İklim zaman serilerinin kontrolü, düzenlenmesi ve interpolasyonu
5 Sıcaklık verileri ve analizi
6 Sıcaklık haritaları ve diyagramları
7 Atmosfer basıncı ve rüzgar verileri analizi
8 Atmosfer basıncı ve rüzgar haritaları ve diyagramları
9 Nem ve yağış verileri analizi
10 Nem ve yağış haritaları ve diyagramları
11 İklim sınıflandırmaları ve iklim tipleri
12 Buharlaşma, evapotranspirasyon ve su bilançosunun hesaplanması
13 İklim değişikliği ve küresel ısınma
14 İklim modelleri ve gelecek senaryoları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ERİNÇ, S. 1996. ,Klimatoloji ve Metodları,Alfa Yayınevi. İstanbul.
USTAOĞLU, B. 2012. Matlab´da İklim Veri Analizi ve Uygulamaları. Anka Matbaa. İstanbul.
ERLAT, E. 2009. İklim Sistemi ve İklim Değişmeleri. Ege Üniv. Basımevi, İzmir.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. X
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 30 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6