Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yer Sistemi Giriş COG 103 1 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ, Doç.Dr. CERCİS İKİEL,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Gülbahar Genel

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dünyanın doğal sistemleri ile ilgili temel kavramlar verilerek, doğal sistemlerin işleyiş düzeni ve sonuçlarının açıklanması.

Dersin İçeriği

Doğal bir sistem olarak yer küreyi oluşturan unsurlar (Hidrosfer,Litosfer,Atmosfer ve Biyosfer) ile enerji sistemi ve bu unsurlar arasındaki karşılıklı ilişki ve etkileşimlerdir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sistem kavramını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Doğal bir sistem olarak dünyayı yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Yer sisteminin elemanlarını sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Yer sistemini oluşturan elemanların önemlerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Yer sistemini oluşturan unsurların birbirleri ile ilişkileri ve etkileşimlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Yer sistemini oluşturan unsurlar ve yer kürede görülen doğal olaylar arasında bağlantı kurar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uzay, Güneş Sistemi ve Gezegenler
2 Dünya´nın ve Ay´ın hareketleri ve sonuçları
3 Yer Sistemi ve Elemanları
4 Litosfer
5 Hidrosfer
6 Atmosfer
7 Biyosfer
8 Enerji Sistemi
9 Enerji Sistemi
10 Litosfer-Hidrosfer İlişkisi
11 Litosfer-Biyosfer İlişkisi
12 Litosfer- Atmosfer İlişkisi
13 Hidrosfer- Atmosfer İlişkisi
14 Hidrosfer- Biyosfer İlişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-ATALAY İ.,1998,Genel Fiziki Coğrafya,Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
2-ERİNÇ S.,Ortam Ekolojisi ve Degradasyonal Ekosistem Değişiklik.,1984,İ.Ü. Dnz.Bil.ve Coğr.Enst.Yay. No:1, İstanbul.
3-ERER S.,1990,Coğrafi Ekolojide Çevre Sorunları Bozulma Aşamaları ve Önlemler., İ.Ü. Edb.Fak. Yay. No:3577,İstanbul.
4-ÖNGÖR S.,1960,Matematik Coğrafya,Güven Yayınevi, İstanbul.
5-ELİBÜYÜK M.,1995,Matematik Coğrafya, Ekol Yayınevi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. X
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6