Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye´De Sınırlı İktidar Arayışları ve İnsan Hakları | UKY 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SERDAR GÜLENER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İlknur Rabia TÜRKÖLMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin genel amacı, siyasal iktidarın sınırlandırılması ile insan hakları arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır. |
Dersin İçeriği |
Hafta 1)Egemenlik-Özgürlük Karşıtlığı ve Anayasacılık Kavramı Hafta 2)Antik Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 3)Orta Çağ’da ve Modern Dönemde Anayasacılık Hareketleri Hafta 4)Anayasacılığın Araçları Hafta 5)Osmanlı İmparatorluğu’nda Anayasacılık Hareketleri Hafta 6)Cumhuriyet Döneminde Anayasacılık Hareketleri Hafta 7)1982 Anayasası’nda Temel Hak ve Özgürlükler Hafta 8)Türkiye’de İnsan Haklarının Korunması ve Çeşitli Mekanizmalar Hafta 9)Türkiye’de Anayasa Yargısının Ortaya Çıkışı ve İşleyişi Hafta 10)Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu Hafta 11)Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu Hafta 12)Bireysel başvuru karar incelemeleri-I Hafta 13)Bireysel başvuru karar incelemeleri-II Hafta 14)Genel değerlendirme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasacılık düşüncesi açısından 1982 Anayasasını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | 1982 Anayasasının temel hak ve özgürlüklere ilişkin sınıflandırma modelinin doğurduğu sonuçları saptar ve sınıflandırmanın nispiliğini ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | 1982 Anayasasının yasama organına karşı korunmasında yeterli güvencelere yer verip vermediğini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Din ve vicdan özgürlüğü konusunda Türkiye?de karşılaşılan sorunlara ulusal ve uluslararası hukuk çerçevesinde nasıl yaklaşıldığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Özel yaşamın gizliliği hakkını AİHM kararları ışığında açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Toplanma özgürlüğü alanında yaşanan sorunları belirler ve çözüm yollarını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Dilekçe hakkı ve bilgi edinme hakkı alanında yaşanılan sorunları ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Türkiye?de Siyasal parti özgürlüğünü Venedik Ölçütleri ve AİHM kararları ışığında analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
9 | AİHS?nin iç hukukumuz üzerinde etkilerini örneklerle değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Avrupa insan Hakları Mahkemesi?nin temel hak ve özgürlüklere ilişkin ihlal kararları konusunda genel bir değerlendirmede bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Egemenlik-Özgürlük karşıtlığı ve anayasacılık kavramı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Antik dönemde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Orta Çağ’da ve modern dönemde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Anayasacılığın araçları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Cumhuriyet döneminde anayasacılık hareketleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | 1982 Anayasası’nda temel hak ve özgürlükler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Türkiye’de insan haklarının korunması ve çeşitli mekanizmalar | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Türkiye’de anayasa yargısının ortaya çıkışı ve işleyişi | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine bireysel başvuru yolu | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-I | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Bireysel başvuru karar incelemeleri-II | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Genel değerlendirme | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | KABOĞLU, İbrahim Ö., Özgürlükler Hukuku, İmge Yayınevi, Ankara |
Ders Kaynakları | Türkiye Cumhuriyeti Anayasa Metinleri Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003. Serdar Gülener, Türkiye’de Anayasa Yargısının Demokratik Meşruluğu, On İki Levha Yayınlar, İstanbul, 2017. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 20 |
1. Final | 80 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 40 | 80 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 216 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |