Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyoloji SBK 207 3 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SONER TAUSCHER
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arastırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Toplumsal olay ve olguları sosyolojik bakış açısına göre ele almak, anlamak ve eleştirel bir perspektiften yeniden anlamlandırmak bu dersin temel amacıdır. Ayrıca sosyolojinin tüm diğer disiplinlerle ilişkisinin getirdiği etkileşimle kavram ve fikirleri incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek, yerel ve küresel sorunları tanımlamak için sosyolojik bir bakış açısının kazanılması diğer bir amaçtır. En nihayetinde de sosyolojinin disiplinlerarası bakış açısının edinilmesiyle öğrencinin kendi alanındaki gelişmeleri farklı yöntemlerle ele alabilmesine yönelik bakış açısının kazanılması da dersin pratik amaçlarından biri olacaktır.

Dersin İçeriği

Ders, bilimsel bir disiplin olarak sosyolojinin tanımı, sosyolojik bakış açısı, sosyolojide baskın olan kuramsal yaklaşımlar, toplumsal etkileşim, tabaklaşma, sınıf, yoksulluk ve dışlanma, küresel eşitsizlik, ırk, etnisite, göç, modern toplumlarda din, örgütler ağlar, medya, eğitim, ekonomik yaşam, siyaset, kentler, çevre ve risk gibi konuları kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojik düşünme, anlama ve anlamlandırmayı kazanır ve eleştirel bir bakış açısıyla ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Sosyal olguları, toplumla ilgili kavramları açıklar, toplumsal kurum ve kuramları irdeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sosyolojik araştırma süreçlerinde kullanılan veri toplama ve analiz etme yöntemlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Yerel ve küresel anlamda toplumsal kurumların (din, eğitim, siyaset, ekonomi vb.) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar, sorunlarını analiz eder, çözüm arayışları konusunda bilgi birikimi ve yetkinlik kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Toplumsal değişim ve gelişimi belirleyen yapıların işleyişini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Sınıf, ırk, etnisite ve toplumsal cinsiyet gibi toplumsal tabakalaşmanın farklı boyutları konusunda sosyolojik bir bakış açısına sahip olur, bu konuların yerel ve küresel düzlemde meydana çıkardığı olumsuzlukların sonuçlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Modern toplumsal örgütlenmenin toplum ve birey üzerindeki etkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Küresel sorunları meydana getiren toplumsal ve siyasal dinamiklerin meydana geliş süreçlerini kavrar, yerel ve küresel anlamda risk oluşturan gelişmelerin engellenmesi konusunda bir tutum sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Sosyolojinin kazandırdığı bakış açısını kendi çalışma alanında yardımcı bir unsur olarak kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu

Memet Zencirkıran (2019) Sosyoloji, Dora Yayıncılık, Bursa

Giddens, Anthony (2008), Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul.

Ders Kaynakları

Memet Zencirkıran (2019) Sosyoloji, Dora Yayıncılık, Bursa

Giddens, Anthony (2008), Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma.
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma.
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma.
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma.
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Kısa Sınav 4
2. Kısa Sınav 4
1. Ödev 2
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)