Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Kamu Hukuku HUK 106 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Siyasi Tarih

 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ALPER IŞIK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Ders, hukukun uygulayıcısı olan devlet kavramını tarihsel süreçte geçirdiği evrim ile birlikte düşünürler üzerinden ele almaktadır. Dersin amacı siyasi düşünce tarihinin ve üzerinde şekillendiği tarihsel sürecin toplumsal dönüşümlerle olan bağını ortaya koyabilmek, öğrencinin, siyasi düşünceyi bağlam ve bütünlük içerisinde kavramasını sağlamaktır. Bu bağlamda siyasi iktidarın kurumsallaşması, demokrasi, sekülerleşme ve liberalleşme sürecinin arkasındaki düşünürler ve toplumsal olaylar dersin içeriğinde önemli bir yer tutmaktadır. Dersin diğer bir amacı da insan hakları hukukunun ortaya çıkışına zemin hazırlayan tarihsel ve kuramsal gelişmeleri açıklamak, bu alanda öncül belgelere değinmek ve insan haklarının genel teorisine ışık tutmaktır.

Dersin İçeriği

Hukuk biliminin bir alt disiplini olarak genel kamu hukukunun iki ana inceleme konusu vardır. Bunların birincisi devlet örgütünün kökeni, oluşumu ve işleviyle ilgili görüşlerdir. Buna "Devlet Doktrinleri veya Siyasal Düşünceler Tarihi" denir. Genel Kamu Hukukunun ikinci inceleme konusu ise kişinin devlete karşı korunması sorunsalı yani devlet iktidarının sınırlanmasıdır. Buna da temel hak ve özgürlükler denilmektedir. Devlet doktrinleri ve temel hak ve özgürlükler birbirine çok bağlıdırlar. Çünkü devlet ve iktidar, otorite ve buna bağlı olarak zorlama yetkisi vermekte ve bireyler buna karşı zayıf ve korumasız kalmaktadırlar. İşte temel hak ve özgürlükler kavramı bireylerin devlet otoritesine karşı korunmasını sağlamaktadır.
Dolayısıyla hukuk fakültesinde okutulan bir ders olarak genel kamu hukuku, bir yanda devletin kökeni ve oluşumu diğer yanda ise temel hak ve özgürlükleri öğrencilere aktarmak işlevini görmektedir. Bu yüzden derste, Antik Yunan site devleti geleneğinden başlanarak günümüze kadar gelen bir tarihsel perspektif içinde devlet ve insan hakları kavramının evrimine tarihsel olaylar ve düşünürler üzerinden değinilmektedir. Amaç, ana hatlarıyla devlet örgütünü açıklamaya çalışan düşünürlere ve olaylara değinip bu alanda geniş bilgi edinmek isteyenlere çalışma kolaylığı sağlamaktadır.
Genel kamu hukuku dersinin temel hak boyutunda ise, devlet iktidarının sınırlanması problemi önce tarihsel bir perspektiften ele alınmakta, daha sonra ise 20. yüzyılda ortaya çıkmış ulusal ve uluslararası belgeler ana hatlarıyla incelenmektedir. Böylece öğrenciye, hem yürürlükte olan temel hak ve özgürlüklerin bilgisi verilmekte hem de temel hak ve özgürlükler kavramının arka planında yer alan düşünce akımları gösterilmektedir.
Bu çerçevede, Antik Yunandan Aydınlanma evresine kadarki modern öncesi dönem, bunu izleyen burjuva devrimi ve insan hakları öğretisinin filizlenmesi, işçi sınıfı mücadelesi ve ikinci kuşak hakların yükselişi temel inceleme alanlarını oluşturmaktadır.
Ardından Asya, Afrika ve İslam kültür çevrelerinde bu süreçte insan hakları anlayışının kuramsal ve kurumsal gelişimi ortaya konmaktadır. Son olarak ise, açıklanan bu temel üzerinde şekillenen ulusal üstü insan hakları hukukunun, 20. yüzyılın ilk yarısında uluslararası hukuk düzleminde geçirdiği dönüşüm aktarılmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dersin amacı ve uygulanacak yöntemle ilgili açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
2 Antik Yunanda siyasi düşünce ve gelişimi hakkında açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Roma ve Orta Çağ Dönemlerinde Siyasal Düşüncesinin Ana Hatlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 İslam Dünyasında Siyasal Düşüncenin Ana Hatlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
5 Modern siyasal düşüncenin doğuşu hakkında açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
6 Toplum Sözleşmesi teorisi konusunda açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
7 Fransız Devrimi ve Etkilerini Kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
8 Liberal Demokrasi, Çoğulculuk ve Küreselleşme kavramlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
9 Hak ve Özgürlüklerin Ortaya Çıkışı ve Temel Belgelerini Öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
10 Hak ve Özgürlüklerin Sınıflarını, Düzenlenmesini ve Sınırlandırılmasını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
11 İnsan haklarının ulusal ve uluslararası koruma mekanizmalarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
12 Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Devlet ve Özgürlük kavramlarının gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Açılış Dersi: Konu, Yöntem, Kaynaklar Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
2 Site Devleti: Atina Sitesinde Yönetim ve Siyasal Düşünce Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
3 Roma Döneminde ve Orta Çağ’da Siyasal İktidar Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
4 Orta Çağ İslam Dünyası: Farabi'den İbn-i Haldun'a Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
5 Modern Siyasal Düşüncenin Doğuşu: Machiavelli ve Bodin Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
6 Toplum Sözleşmesi Teorisi: Hobbes, Locke ve Rousseau Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
7 Montesquieu, Sieyès, Fransız Devrimi ve Sonrası Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
8 Ara Sınav Aşağıdaki kitapların ilgili bölümleri okuyarak gelinmelidir
9 Liberal Demokrasi, Çoğulculuk ve Küreselleşme Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
10 Liberal Demokrasinin Eleştirileri: Marksizm, Faşizm, Nasyonal Sosyalizm Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
11 Hak ve Özgürlüklerin Evrimi, Düzenlenmesi ve Sınırlandırılması Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
12 Hak ve Özgürlüklerin Ulusal ve Uluslararası Alanda Korunması Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
13 Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Devlet ve Özgürlük Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
14 Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Nitelikleri: Hukuk Devleti, Sosyal Hukuk Devleti, Demokratik Devlet, Laik Devlet Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.
Kaynaklar
Ders Notu

Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.

Oktay UYGUN, Devlet Teorisi, Oniki Levha Yayınları, 2018.

Cemal Bali AKAL (Ed.), Devlet Kuramı , Dost Kitabevi, 2011.  

Ders Kaynakları

Mehmet AKAD/ Bihterin VURAL DİNÇKOL/ Nihat BULUT, Genel Kamu Hukuku, Der Yayınevi, 2019.

Oktay UYGUN, Devlet Teorisi, Oniki Levha Yayınları, 2018.

Cemal Bali AKAL (Ed.), Devlet Kuramı , Dost Kitabevi, 2011.  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma X
4 İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma X
6 Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5