Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekansal Ekonometri EKO 452 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR
Dersi Verenler Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, (1) öğrencilere kesit ve panel veri türleri ile inceleme yöntemler ve uygulamalar hakkında bilgi vermek, (2) kesit verilerde gözlemlenen mekansal korelasyonun değerlendirilmesi ve iktisadi nedenlerin incelenmesine dair bilgi birimi oluşturmak ve (3) mekansal veriler ile haritalandırma çalışmaları ile iktisatçıların haritalandırma yardımı ile test ve politika önerileri üretmelerine ışık tutabilmek için ileri ekonometrik uygulamalara dayanan bir yaklaşım geliştirmektir. Ders içerisinde çeşitli mekansal korelasyon örnekleri ve iktisadi sorunlara, ekonometrik yöntemler ile getirilen çözümler üzerine odaklanılacaktır. Ayrıca, her hafta seçilen metinler okunacak, tartışılacak, birçok ülke vakalarıyla ve uygulamalı örnekler ile karşılaştırma yapılacaktır. Ders içerisinde öğrencilerin katılımı teşvik edilecek ve bu not değerlendirmesi kapsamına alınacaktır.

Dersin İçeriği

 Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş ve ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümler, klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar ve çözüm önerileri konuları tartışılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Panel ve kesit veri türleri, mekansal korelasyon gibi sorunlar konusunda öğrenciler bilgi sahibi olacak. Anlatım, Sınav ,
2 Mekansal korelasyon konusunda ileri ekonometrik teknikler öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. Soru-Cevap, Ödev,
3 Öğrenciler mekansal ekonometrik incelemenin sonuçlarını değerlendirme ve bu sonuçlardan elde edilecek çıkarımların iktisadi teoriler ile karşılaştırılması konusunda fikir sahibi olacak. Anlatım, Ödev,
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak. Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş
2 Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş Ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümlere giriş
3 Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi, mekansal korelasyon ve sapmalar Klasik yaklaşımların değerlendirilmesi, mekansal korelasyon ve sapmalar
4 Mekansal veri kaynakları Mekansal veri kaynakları
5 Mekansal ağırlıklandırma çeşitleri Mekansal ağırlıklandırma çeşitleri
6 Mekansal regresyon, modeller ve tahmin yöntemleri Mekansal regresyon, modeller ve tahmin yöntemleri
7 Mekansal kesit ve panel veri modelleri Mekansal kesit ve panel veri modelleri
8 Ara Sınav Ara Sınav
9 Araç değişkenler ve mekansal kesit ve panel veri modelleri Araç değişkenler ve mekansal kesit ve panel veri modelleri
10 Mekansal modeller ve politika önerileri Mekansal modeller ve politika önerileri
11 Mekansal veriler ve haritalandırma Mekansal veriler ve haritalandırma
12 Mekansal veri tabanları yönetimi ve uzaktan erişim Mekansal veri tabanları yönetimi ve uzaktan erişim
13 Mekansal veri tabanları ve uyarlama Mekansal veri tabanları ve uyarlama
14 Mekansal veri tabanları, veri dönüşümü ve sunulması Mekansal veri tabanları, veri dönüşümü ve sunulması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bryman, Alan. Social research methods. Oxford University press, 2015.

Morgan, S. ve Winshipv, C. Counterfactuals and causal inference : Methods and principles for social research, Cambridge University press, 2014.

Anselin, L. Spatial econometrics: methods and models (Vol. 4). Springer Science & Business Media, 2013.

Elhorst, J. P. Spatial Econometrics: From Cross-Sectional Data to Spatial Panels. Springer Science & Business Media. 2013.

Angrist, J. D. ve J. Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion, Princeton University press, 2009.

Cameron, Colin ve Pravin Trivedi. Microeconometrics using STATA, STATA press, 2009.

LeSage, J., ve Pace, R. K. Introduction to spatial econometrics. Chapman and Hall/CRC, 2009.

Wooldridge, J. M. Econometric analysis of cross section and panel data. The MIT press. 2002.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma X
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. X
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. X
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. X
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme X
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme X
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 4 5 20
Ödev 2 5 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5