Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çok Kriterli Karar Verme Teknikleri | EKO 461 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Yunus Emre Turan |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Karar verme süreci farklı alternatifler arasından seçim yapma ve seçenekler arasından en büyük değeri vereni seçme olarak tanımlanabilir Karar verme problemlerinde, birden fazla kriter birlikte değerlendirilirken, mümkün çözümlerden en uygun alternatifi seçmek hedeflenmektedir. Buna bağlı olarak çok kriterli karar verme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu dersin amacı, öğrencilere çok kriterli karar verme yöntemlerini öğretmek ve karar verme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Çok kriterli karar verme metodolojisi, Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci, TOPSIS, DEMATEL, ELECTRE, VIKOR yöntemi, Gri İlişkisel Analiz yöntemi, Çok kriterli karar verme yöntemleriyle bütünleşik yaklaşım |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, | Sınav , Ödev, | |
2 | Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, | |
3 | Tartışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karar Vermeye Giriş ve Çok Kriterli Karar Verme | |
2 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) Yöntemi | |
3 | Analitik Ağ Süreci (ANP) Yöntemi | |
4 | TOPSIS Yöntemi | |
5 | DEMATEL Yöntemi | |
6 | DEMATEL Yöntemi ve Bütünleşik Uygulamalar | |
7 | VIKOR Yöntemi | |
8 | VIKOR Yöntemi ve Bütünleşik Uygulamalar | |
9 | Vize | |
10 | Gri İlişkisel Analiz yöntemi | |
11 | Bütünleşik AHP ve Gri İlişkisel Analiz yöntemi | |
12 | ELECTRE | |
13 | ELECTRE | |
14 | Değerlendirme ve sonuç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından sistem üzerinden paylaşılacaktır. |
Ders Kaynakları | Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri, Bahadır Yıldırım, Emrah Önder, Dora Yayıncılık (2015) Cengiz Kahraman (2008), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | ||||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | ||||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |