Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikro Ekonometri EKO 309 5 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, mikroekonomik araştırmalarda kullanılacak ekonometrik tekniklerin öğrencilere kazandırılmasıdır. Mikroekonomi alanında yürütülen çalışmalarda hangi veri türlerine hangi ekonometrik teknikler kullanılarak istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlı sonuçlar elde edilebileceğinin öğrencilere gösterilmesidir.

Dersin temel konusu, hangi tür verilere hangi tür analiz yöntemleri kullanılarak sonuçlar elde edilebileceği, sonuçların istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlılığının nasıl test edileceğinin ve yorumlanacağının  öğrencilere gösterilmesidir.

Bu dersin sonucunda öğrenciler sadece ekonometrik teknikleri öğrenmekle kalmayacaklar, aynı zamanda temel ekonomik sorunlar ile ilgili teknik makaleleri ve diğer yayınları da kavrayabilir hale geleceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait ekonomik sorunlar, uygun istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ele alınacaktır. STATA programının kullanımı, programa veri girişi, tablolar ve grafiklerin nasıl elde edileceği gösterilecektir. Daha sonra STATA programı yardımıyla basit doğrusal regresyon modelleri ve bu modellerde kullanılan tahmin sonrası testler ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikro verileri tanımlayabilir ve hangi istatistiksel ve ekonometrik araçlarla analiz yapılabileceğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
2 Yapılan istatistiksel ve ekonometrik analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
3 Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 Mikroekonometrik veri setlerinin STATA programında nasıl kullanıldığını öğrenir. Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel ekonometrik kavramların hatırlatılması, mikroekonometrinin tanıtılması
2 STATA: Kurulumu, verilerin yüklenmesi ve komutların girilmesi
3 STATA: Verilerin betimleyici analizleri ve sonuçların tablo ve grafik gösterimi
4 Lineer Regresyon Modeli: STATA’da veri tanımlama, betimleme ve tablolama, özet istatistiklerin sunumu
5 Basit regresyon analizi: STATA ile regresyon, hipotez testleri, hata terimlerinin analizi
6 Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 1: STATA ile GLS uygulamaları
7 Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 2: STATA ile GLS uygulamaları
8 VİZE
9 Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 1: STATA uygulamaları
10 Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 2: STATA uygulamaları
11 Doğrusal Panel veri modelleri - 1: Betimleme ve modellerin tanıtımı
12 Doğrusal Panel veri modelleri - 2: Sabit etkiler (FE) ve Rassal Etkiler (RE)
13 İkili Çıktı Modelleri (Binary Outcome Models)
14 Çoklu Çıktı Modelleri (Multinomial Outcome Models)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Chirstopher F. Baum, 2006, An Introduction to Modern Econometrics Using STATA

Lawrence C. Hamilton, 2013, Statistics with STATA

Colin Cameron, Pravin Trivedi, 2009, Microeconometrics Using STATA

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma.
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma.
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma.
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma.
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 2 12 24
Final 1 29 29
Kısa Sınav 1 8 8
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5