Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Ülke İncelemeleri UTC 323 5 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALİL ŞİMDİ
Dersi Verenler Doç.Dr. HALİL ŞİMDİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Karşılaştırmalı Ülke İncelemeleri dersinin amacı uluslararası ticarette ve Türkiye’nin dış ticaretinde önemli paya sahip olan ülkeleri gerek sosyolojik gerekse ekonomik açıdan tarihsel süreçleri de dikkate alarak incelemektir.

Dersin İçeriği

Ülkelerin sosyo-ekonomik olarak incelenmesi, ülkelerin iktisadi kalkınmaları, ülkelerin ekonomik tarihleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uluslararası ticarette ülkelerin ekonomik sistemlerinin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Toplumsal olayların ve krizlerin ülke ekonomileri üzerindeki etkisini anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Türkiye’nin ticaret ortaklarının iç dinamiklerini analiz edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Ülkelerin ekonomik kalkınmalarının kaynaklarını açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş – Türkiye’nin Uluslararası Ticaretinin Genel Durumu
2 Uluslararası Ticaretin Dinamosu: Çin I
3 Uluslararası Ticaretin Dinamosu: Çin II
4 ABD Ekonomisine Bakış
5 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: Orta Doğu I
6 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: Orta Doğu II
7 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: AB I
8 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: AB II
9 Ara Sınav
10 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: Rusya
11 Türkiye’nin Ticaret Ortakları: Balkanlar
12 Gelişmekte olan Pazarlar: Hindistan
13 Gelişmekte olan Pazarlar: Afrika I
14 Gelişmekte olan Pazarlar: Afrika II
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • Arthur R. Kroeber (2017). Çin Ekonomisi: Herkesin Bilmesi Gerekenler.
  • Alan Nevins ve Henry Steele Commager (2014). ABD Tarihi.
  • Youssef M. Choueiri (2012). Orta Doğu Tarihi.
  • Nicholas Moussis (2004). Avrupa Birliği Politikalarına Giriş Rehberi.
  • Vladimir Popov (2014). Mixed Fortunes: An Economic History of China, Russia and the West.
  • İbrahim Kamil (Editör) (2017). Soğuk Savaş Sonrasında Balkanlar (1990-2015)
  • Barbara D. Metcalf ve Thomas R. Metcalf (2018). Modern Hindistan’ın Kısa Tarihi.
  • Ergüç Ülker (2016). Yoksulluktan Umuda Afrika Ekonomisi.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası ticaretin kuramsal altyapısı ile ithalat, ihracat, kambiyo, gümrük ve lojistik gibi operasyona yönelik bilgilerini anlama ve kullanabilme becerisine sahip olma, küreselleşen sermaye, emek ve mal ticaretinde iş kültürü ve pazarlama etkileşimini özümseyebilme X
2 Uluslararası ticaret ile ilgili küresel ve ulusal temel düzenlemelere hakim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme X
3 Uluslararası ekonomik ve ticari gelişmeleri analiz edebilme, örgüt içerisinde görev aldığı konularda sorunları tanımlama, görüş bildirme ve çözüm yolları sunma becerisi kazanma X
4 Bilgisayar kullanımının yanında uluslararası ticari operasyonlar ve veri analizlerinde kullanılan bilgi sistemleri ve yazılımları kullanabilme becerisini kazanabilme X
5 Araştırma becerisine ve analitik düşünme yeteneğine sahip olma, alınacak kararların ve uygulanacak projelerin süreçlerini ve sonuçlarını öngörebilme, sebep – sonuç ilişkilerini göz önünde bulundurabilme, stratejik yaklaşım geliştirebilme, düşüncelerini başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme ve yüksek ikna gücüne sahip olma X
6 Görev aldığı alanlarda kurumun vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilme X
7 Eleştirel düşünme ve alternatifler üretebilme yetkinliğinin sonucu olarak farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olma ve inisiyatif kullanabilme X
8 Kendi alanında sürekli iyileştirmeye odaklı ve yenilikçi olabilme X
9 Liderlik özelliklerine sahip olmakla birlikte takım çalışmasına yakın olma ve diğer alanlardaki uzmanlarla mesleki paylaşıma ve etkileşime dayalı yatay ve dikey iletişim kurabilme yeteneğine sahip olma. X
10 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11 En az bir yabancı dilde Avrupa Dil Portföyü Bağımsız Kullanıcı kapsamında B2 düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme X
13 Uluslararası ticaretin çeşitli alanlarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme X
14 Paydaşlarla ilişkileri analiz edebilme, alanındaki gelişmeleri ve yenilikleri izleyebilme, kurumunun konumunu sorgulayabilme ve öneriler sunma X
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 137
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,48
Dersin AKTS Kredisi 5