Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film Sanatı GIT 207 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı sinematografinin temel ilkelerini öğretmek, sinemanın tarihsel gelişimini ele almak, film üretim sürecinin temel dinamiklerini, temel film analizi yaklaşımlarını, sinema tarihinin temel estetik eğilimlerini açıklamak ve değerlendirmektir.

Dersin İçeriği

Ders, sinematografinin temel ilkelerini, film tarihini ve temel film analizi yaklaşımlarını kapsar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci sinemanın gelişimine ilişkin temel bilgileri öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Sinema tarihini şekillendiren önemli film örneklerini izler Gösteri, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
3 Film üretim sürecinin temel dinamiklerini öğrenir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Sinema tarihinin temel estetik eğilimlerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Film eleştirisindeki temel yaklaşımları kavrar Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Film dilinin temel öğeleri; klasik anlatı yapısı, plan, sahne, sekans, çekim ölçekleri, görüş açıları, kamera hareketleri, kurgu, aydınlatma, oyunculuk, kostüm
2 Mizansen ve kurgunun yapısı, sinematografik öğelerin örneklerle incelenmesi
3 Avrupa ve Amerika’da sinemanın doğuşu: Lumière Kardeşler, Méliès Sineması
4 Edwin S. Porter, David W. Griffith, Hollywood Sineması’nın endüstriyel gelişimi, stüdyo sistemi, estetik eğilimler, sessiz güldürüler (M.Sennett, C.Chaplin)
5 Avrupa’da Film Endüstrisi, Alman Dışavurumculuğu, Rus Biçimciliği, Fransız İzlenimciliği, Şiirsel Gerçekçilik
6 II. Dünya Savaşı Döneminde Sinema: Ulusal sinemalar, İtalyan Yeni Gerçekçiliği: Yönetmenler, filmler, estetik eğilimler
7 Savaş Sonrasında Hollywood ve 1950’ler: Stüdyo sisteminin çözülüşü, yeni yapılanmalar
8
9 Auteur Sinema, estetik eğilimler, önemli yönetmenler: Auteur eleştirinin uygulanması: Bergman, M.Antonioni, A.Tarkovsky
10 Tür filmi eleştirisi, Hollywood ve anlatı kalıpları, örnek film analizi Bağımsız Amerikan Sinemasının gelişimi, örnek filmlerin incelenmesi
11 1960’larda dünyadaki gelişmeler, Üçüncü Dünya sineması, Üçüncü Sinema kavramı, iletişim politikaları, değişen ulusal sinemalar, Sinemada yeni arayışlar, Ulusötesi Sinema ve Tartışma Alanları
12 Sinemada Feminist, Psikanalitik ve ideolojik yaklaşım, film örneklerinin incelenmesi
13 Film eleştirisinde farklı yaklaşımların kesişmesi ve tartışmalar: örnek film analizi
14 Dijital sinema ve teorisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Abisel, Nilgün. Sessiz Sinema. 2.Basım. İstanbul: Om Yayınevi, 2003.
Biryıldız, Esra. Sinemada Akımlar. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Biryıldız, Esra ve Zeynep Çetin Erus (drl.).Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2007.
Büker, Seçil. “Auteur Kurama Giriş”, Sinema, Tarih, Kuram, Eleştiri. S.Büker ve G.Topçu (drl.). Ankara: Gazi Üniv.İlet.Fak.Yayınları, 2008, ss.312-316.
Kılıç, Levent. Fotografın ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Ankara: Dost Yayınevi, 2008.
Monaco, James. Bir Film Nasıl Okunur. Ertan Yılmaz (çev.). İstanbul: Oğlak Yayınları, 2001.
Kristin Thompson ve David Bordwell. Film History: An Introduction. New York: Mc Graw Hill Press, 1994.
Jhon Hill ve Pamela Church Gibson (ed.). World Cinema Critical Approaches, New York: Oxford University Press, 2000.
Bordwell, David. “The Art Cinema as a Mode of Film Practice.” Film Criticism. C.4, Sayı:1, Fall 1979
Tarkovski, Andrey. Mühürlenmiş Zaman, Füsun Ant (çev.), İstanbul: Agora Kitaplığı, 2007.
Teksoy, Rekin. Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayınları, 2005.
Smith, Geoffry Nowell ve Steven Ricci (ed.). Hollywood and Europe, Economics, Culture, National Identity: 1945-95. London: British Film Institute, 1998.
Dorsay, Atilla. 100 Yılın Yönetmeni. 3.Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi, 2000.
Büker, Seçil. Sinema Dili Üzerine Yazılar. Ankara: Dost Yayınları, 1985.
Onaran, Alim Şerif. Sessiz sinema Tarihi. Ankara: Kitle Yayınları, 1994.
Onaran, Alim Şerif. Sinemaya Giriş. 2. Basım. İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları, 1999.
Corrigan, Timothy (2008). Film Eleştirisi El Kitabı (çev. Ahmet Gürata), Ankara: Dipnot Yayınları.
Foss, Bob (2009). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji (çev. Mustafa Gerçeker), İstanbul: Hayalbaz Kitap.
Oluk, Ayşen (2008). Klasik Anlatı Sineması, İstanbul: Hayalet Kitap. 
Özden, Zafer (2004). Film Eleştirisi: Film Eleştirisinde Temel Yaklaşımlar ve Tür Filmi Eleştirisi, Ankara: İmge Kitabevi Yay.
Parsa, Seyide (2008). Film Çözümlemeleri, İstanbul: Multilingual Yay.
Andrew M. Butler (2011). Film Çalışmaları, İstanbul: Kalkedon Yay.
William Indick (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji, Çev: ertan Yılmaz, Agora Kitaplığı
Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi
Film Sanatı, David Bordwell , De Ki Yayınları / Sinema Tarihi-Kuramı Dizisi
Film, Biçim ve Kültür, Robert Kolker, De Ki Yayınları
Sanat Sineması Üzerine, Ali Karadoğan, De Ki Yayınları
Modernizmi Seyretmek, Andras Balint Kovacs, De ki yayınları
Film çözümlemesinde Jungcu Yaklaşım, Luke Hockely, Es yayınları
Filmde Yöntem ve Eleştiri, Ertan Yılmaz, De ki yayınları

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Uygulama) 8 1 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5