Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Beceri Öğretimi SNE 011 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; sosyal becerilerin gerek etkili iletişim açısından gerekse sosyal yaşam açısından gerekliliğini kavrayarak, ilkokul düzeyinde sosyal becerilerin nasıl kazandırılabileceği ve geliştirilebileceği ile ilgili uygulamalar yapmaktır.

Dersin İçeriği

Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi; öğrencilere sosyal becerisi kazandırma ve becerileri genelleme yöntem ve tekniklerin seçimi; hedef becerilerin seçimi; beceriyi analiz yapma, çocuğa model olma, çocuklara rol oynattırma ve beceriyi prova ettirme; çocuklara beceriyi tekrar ettirme; çocukların performanslarını değerlendirme; sosyal becerileri genelleştirme ve ilkokul ders programlarının incelenmesi; derslerdeki becerilerin belirlenmesi ve örnek etkinlik uygulamaları konuları işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1. Sosyal beceri kavramını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
2 2. Sosyal becerileri sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Sınav ,
3 3. Sosyal becerilerin bireysel ve sosyal yaşam açısından öneminin farkında olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 4. İlkokul dönemi çocuklarının gelişim özelliklerini göz önünde bulundurarak sosyal becerilerin geliştirilmesine yönelik etkinlikler planlar. Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi
2 Sosyal beceri kavramının tanımı, boyutları, boyutların birbirleriyle ilişkisi;
3 Öğrencilere sosyal becerisi kazandırma ve becerileri genelleme yöntem ve tekniklerin seçimi;
4 Öğrencilere sosyal becerisi kazandırma ve becerileri genelleme yöntem ve tekniklerin seçimi
5 Hedef becerilerin seçimi
6 Beceriyi analiz yapma, çocuğa model olma, çocuklara rol oynattırma ve beceriyi prova ettirme
7 Beceriyi analiz yapma, çocuğa model olma, çocuklara rol oynattırma ve beceriyi prova ettirme
8 Ara Sınav
9 Çocuklara beceriyi tekrar ettirme
10 Çocukların performanslarını değerlendirme
11 Sosyal becerileri genelleştirme ve ilkokul ders programlarının incelenmesi
12 Sosyal becerileri genelleştirme ve ilkokul ders programlarının incelenmesi
13 Derslerdeki becerilerin belirlenmesi ve örnek etkinlik uygulamaları
14 Derslerdeki becerilerin belirlenmesi ve örnek etkinlik uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Akkök, F. (2006). İlköğretimde sosyal becerilerin geliştirilmesi öğretmen el kitabı, (4. Basım). İstanbul: Özgür yayınları.

Bacanlı, H. (2012). Sosyal beceri eğitimi. Ankara: PegemAkademi Yayıncılık.

Kabasakal, Z. Ve Çelik, N. (2010). Sosyal beceri eğitiminin ilköğretim öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerine etkisi, İlköğretim Online 9(1), 203-212.

McGinnis,E. (2016). Erken çocukluk döneminde sosyal beceri öğretim programı sosyal beceri öğretimi öncesi rehberi. (Çev. A. Bayraktar, A. Ş. Öz, B. Baydık, C. Kançeşme, D. Tekin Ersan, E. Alabay, M. Melekoğlu, O. Çakıroğlu, S. S. Yıldırım Doğru, S. Rakap, Z. Doğan Altun) Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık. (Orijinal Yayın Tarihi 2012).

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır.
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder.
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir.
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar.
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 8 3 24
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,08
Dersin AKTS Kredisi 4