Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Psikolojisi EBB 105 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, Prof.Dr. MURAT İSKENDER, Prof.Dr. ALİ HAYDAR ŞAR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol Uğur

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı gelişimi etkileyen faktörler, bireyde meydana gelen fiziksel, bilişsel, dil, kişilik ve ahlaki gelişim süreçleri, öğrenme psikolojisinin temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramlarının kavranmasıdır.

Dersin İçeriği

Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları, öğrenme sürecinde motivasyon.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelişimin temel kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Gelişimin ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Eğitim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Gelişim alanlarını ve gelişim süreçlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Bireyin özelliklerinin içinde bulunduğu gelişim dönemi özellikleri ile uyumlu olup olmadığını analiz etme yeterliliği kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Bireyin gelişim özelliklerine nasıl katkı sağlanabileceğine ilişkin önerilerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Öğrenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
8 Öğrenmeye etki eden faktörleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
9 Eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramlarının nasıl kullanılabileceğine ilişkin farkındalık kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
10 Öğrenme kuramlara göre öğrenme süreçlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikoloji Kavramının Temeli Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Fiziksel Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Bilişsel Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Dil Gelişimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Kişilik Gelişimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ahlaki Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Klasik Koşullanma ve Bitişiklik Kuramları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Bağlaşım Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Edimsel Koşullanma Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Gestalt Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Işık Terzi, Ş. (2013). Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi.

 

Slavin,R.E (2015). Eğitim Psikolojisi kuram ve uygulama, (çev. Galip Yüksel) Nobel yayınevi.

 

Özbay, Y., Erkan, S.  (2015). Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık

 

Deniz E.(2013). Eğitim Psikolojisi, Maya Akademi.

 

Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.


Yıldırım,R;. (2002). Öğrenmeyi Öğrenmek, Sistem Yayıncılık.


Editör:Binnur Yeşilyaprak (2017). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Yayıncılık.


Selçuk, Z. (2004).  Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık.
Özyurt, S., Girgin, N. (2000) Gelişim Süreçleri (İnsan Nasıl Öğrenir?) , Değişim Yayınları.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır.
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 2 2
Proje / Tasarım 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3