Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I SBE 409 7 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Osmanlı devletinin, dünyanın geçirdiği değişim ve modernleşme sürecindeki durumunun Türkiye Cumhuriyetinin oluşumuna yaptığı katkı ve değişim süreci anklatılacaktır.

Dersin İçeriği

Osmanlı devletinin 18. yüzyılından itibaren Miili Mücadeleye uzanan dönem anlatılacaktır. Bu süreçte, batının yükselişi, emperyalizm, osmanlı imparatorluğunun modernleşme çabaları, 19. ve 20. yüzyıllarda Osmanlı devleti, Balkan ve I. Dünya savaşaları anlatılacaktır. Milli Mücadele dönemi, Lozan Antlaşmasına kadar anlatılacaktır. Atatürk'ün hayatı ve fikirleri üzerinden Osmanlı modernleşmesine değinilecektir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Batının Modernleşme sürecinin Osmanlı Değişimine etkilerini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Osmanlı'nın değişim çabalarını fark eder ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Sömürgecilik, sanayileşme, silahlanma, savaş kavramlarını anlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 20. yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu'nun yaşadığı zorlukları, değişimi fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Trablusgarp ve Balkan savaşlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 I. Dünya savaşını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
7 Milli Mücadele Hazırlık safhasını kavrar ve öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Milli Mücadele savaş dönemi ve dış politikayı anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 18. yüzyılda Osmanlı imparatorluğu
2 Batının Dönüşümü; Aydınlanma Çağı
3 Batının Dönüşümü; Sanayi İnkılabı- Sömürgeleşme
4 Osmanlı imparatorluğu dönüşüm çabaları
5 19. yüzyılda Osmanlı imparatorluğu
6 Anayasa ve Kanun Faaliyetleri
7 20. yüzyılda Osmanlı imparatorluğu
8 Balkan Savaşları ve Trablusgarp
9 vize
10 I. dünya Savaşı (Genel)
11 I. Dünya Savaşı (Osmanlı)
12 Mondros Ateşkes ve İşgaller
13 Milli Mücadele (Hazırlık)
14 Milli Mücadele (Savaşlar)
Kaynaklar
Ders Notu

Ders koordinatörü tarafından hazırlanacaktır.

Ders Kaynakları

Cambridge Türkiye Tarihi 1839-2010: Modern Dünyada Türkiye, Kitap Yay, İstanbul, 2011.

El- Hajj, Rifat Ali Abou, Modern Devletin Doğası, İletişim Yay, 2011.

Findlay, Carter, Modern Türkiye Tarihi, Timaş Yay, İstanbul, 2011.

Findlay, Carter, Osmanlı İmparatorluğunda Bürokratik Reform-Babıali 1789-1922, Alfa Yay, İstanbul, 2019.

Karpat, Kemal, Osmanlı Modernleşmesi, Timaş Yay, İstanbul, 2014.

Karpat, Kemal, Osmanlı Devleti’nin Kısa Sosyal Tarihi: Ayanlar Bürokrasi Demografi ve Modernleşme, Timaş Yay, İstanbul, 2019.

Lewis, Bernard, Modern Türkiye'nin Doğuşu, Arkadaş yay, İstanbul, 2015.

Ortaylı, İlber, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yay, İstanbul, 2017

Zürcher, Eric Jan, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İletişim Yay, İstanbul, 2008.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. X
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular X
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 1 6
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 53
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,12
Dersin AKTS Kredisi 2