Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afetler ve Afet Yönetimi SBE 403 7 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı afetler ve afet yönetimi konusunda farkındalık oluşturmaktır.

Dersin İçeriği

Afet ve risk kavramları; afet, risk ve zararlarının azaltılması; afet eğitimleri ve önemi; afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi; doğal ve beşeri afetler; afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri; iklim değişikliği ve meteorolojik afetler; Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları; deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik; afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri; afet yönetiminde etik değerler, proje sunumları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Afetlerle ilgili temel kavramları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
2 Afete hazırlık eğitiminin önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Doğal ve beşeri afetleri genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Türkiye ve dünyada afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılması için yapılan çalışmaları genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Afet yönetimiyle ilgili bir proje hazırlar ve sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet ve risk kavramları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Afet, risk ve zararlarının azaltılması. Afet eğitimleri ve önemi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Afetlere hazırlık, afetlere müdahale, afet iyileştirmesi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Doğal ve beşeri afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Afetlerin sürdürülebilir kalkınmadaki etkileri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 İklim değişikliği ve meteorolojik afetler İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 ARA SINAV
8 Türkiye’de ve dünyada afet zararlarını azaltma çalışmaları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Türkiye’de deprem yönetmeliği, afet yönetiminde etkinlik İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Afet yönetimi döngüsü, afet terminolojisi; afet yönetiminde koordinasyon, acil ve afet koordinasyon merkezleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Afet yönetiminde etik değerler: Proje sunumları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Proje sunumları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Proje sunumları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
14 Proje sunumları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı, https://www.afad.gov.tr/

*Özey, R., Günümüz Dünya Sorunları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2001.

*Şahin, C. ve Sipahioğlu, Ş., Doğal Afetler ve Türkiye. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2007.

*Oktay, Ş., Ekolojik Kentleşme ve Çevre Koruma. Lazer Ofset, Ankara, 2005.

*Ersoy, Ş., 2015 Yılının Doğa Kaynaklı Afetleri “Dünya ve Türkiye” /TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları, 2016, https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/cb5590ed725b536_ek.pdf.

* Ergünay, O., Türkiye’nin Afet Profili, TMMOB Afet Sempozyumu,  http://www.imo.org.tr/resimler/ekutuphane/pdf/3885.pdf.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. X
8 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir X
12 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 10
1. Proje / Tasarım 20
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 3 3
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 3 3
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3