Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Türk Edebiyatı I TRE 237 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Yeni Türk Edebiyatı, edebî eser, edebî dönemler ve edebiyat tarihi kavramlarını öğrencilere kavratmak, metinler üzerinden dönemleri, edebiyatçıları, eserlerini ve edebî türleri tanıtmak, metin çözümleme yöntem ve tekniklerini öğreterek öğrencilerde dil bilinci ve estetik bir zevk oluşmasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Yeni Türk Edebiyatının oluşumu ve gelişimini belirleyen unsurlar; Tanzimat dönemi Türk edebiyatının başlıca temsilcileri ve eserleri üzerine çalışmalar, dönem içinde önem kazanan sanatçıların toplumsal, kültürel etkilerinin eserlerinden yola çıkarak belirlenmesi. Servet-i Fünun ve Fecr-i Âti dönemi Türk edebiyatında belli başlı kişilikler ve döneme yön veren toplumsal olaylar. Bu dönemlere ait ve karakteristik özellikler gösteren ürünlerin çözümlenmesi ve Türkçe eğitimi açısından değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Yeni Türk Edebiyatı I dönemi içerisindeki temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 2) Tanzimatla birlikte edebiyatımıza giren yeni edebî türleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 3) Dönemin sanatçılarını, eserlerini ve edebî anlayışlarını somut metinler üzerinde değerlendirir Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
4 4) Servet-i Fünun Ve Fecr-i Âtî Topluluklarını sanatçı ve eserleri ile birlikte öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
5 5) Bir metnin edebîlik kriterlerini açıklar. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders İçeriğinin Tanıtımı ve Kaynaklar Tanzimat Edebiyatı Hazırlık Dönemi (1839-1860) Tanzimat Edebiyatı L.Dönem Genel Özellikler
2 Şinasi, Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi, Gazetecilik Ziya Paşa, Terkib-i Bend (10. Bend) Nâmık Kemâl, Hürriyet Kasidesi
3 Tanzimat Edebiyatında Roman Fatma Aliye Hanım - Refet Samipaşazade Sezai – Taşşuk-ı Tal’at ve Fitnat
4 Recaizade M. Ekrem,Yakacıkta Akşamdan Sonra Bir Mezarlık Alemi Servet-i Fünun Edebiyatının Kuruluşu ve Özellikleri
5 Tevfik Fikret, Karilerime şiir, Krizantem, Promete,Ferda, Balıkçılar Servet-i Fünûn Romanı ve özellikleri,
6 Bir Yazın Tarihi, Ferhunde Kalfa, Bravo Maistro, Ömr-i Tehî Ahmet Mithat Efendi – Jöntürk romanı
7 Cenap Şehabettin, Şiirim İçin, Elham-ı Şita, Don Juan Hüseyin Siyret, Ölümünden Sonra
8 Edebiyatsız Dönem, 1902 - 1908 Mehmet Emin Yurdakul – Ölü Kafası Çocuk Bahçesi Mecmuası ve Tartışmalar
9 Ara Sınav
10 Fecr-i Âti?nin kuruluşu ve Beyannameleri Ahmet Haşim, Merdiven O Belde
11 Halit Ziya - Mai ve Siyah, Mehmet Rauf - Eylül Nayiler, Hıfzı Tevfik, Ney, Gazete ve Dergicilik
12 Nev-Yunânîler, Yahya Kemâl Biblos Kadınları Edebiyat Tarihçiliği, Ömer Seyfettin – Boykıtaj Düşmanı
13 Refik Halit, Memleket Hikâyeleri Yatır, Boz Eşek
14 Dönemin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AKYÜZ, Kenan (Tarihsiz) , Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri
KAPLAN, Mehmet (Tarihsiz), Hikaye Tahlilleri / Şiir Tahlilleri
AKTAŞ, Şerif (Tarihsiz), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri Antolojisi I-II
TANPINAR, Ahmet Hamdi (1997), 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Yayınevi
OKAY, Orhan (2008), Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi, Dergâh Yayınları
OKAY, Orhan (2005), Batılılaşma Devri Türk Edebiyatı, Dergâh Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi) X
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) X
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3