Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Olasılık IME 208 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE
Dersi Verenler Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Saymanın temel prensibi ve olasılıkla ilgili temel problemlerin kavratılması ve dağılımların tanınması

Dersin İçeriği

Saymanın temel prensibi; Permütasyon kavramı ve uygulamalar; Kombinasyon kavramı ve uygulamalar; Binom teoremi; Olasılık kavramı; Olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları; Koşullu olasılık ve Bayes teoremi; Geometrik olasılık problemleri; Rastgele değişken kavramı; Olasılık fonksiyonu; Olasılık yoğunluk fonksiyonu; Rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı; Moment üreten fonksiyon ve momentler; Bazı kesikli dağılımlar; Bernoulli, binom, geometrik, hipergeometrik, Poisson dağılımları; Bazı sürekli dağılımlar; Düzgün dağılım; Üstel dağılım; Normal dağılım ve özellikleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler saymanın temel prensibini kavrar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
2 Öğrenciler permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
3 Öğrenciler olasılıkla ilgili temel kavramları açıklayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
4 Öğrenciler koşullu olasılığı açıklayabilir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
5 Öğrenciler geometrik olasılık problemlerini çözebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
6 Öğrenciler olasılık fonksiyonunu ve olasılık yoğunluk fonksiyonunu açıklayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
7 Öğrenciler bazı kesikli dağılımları açıklayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
8 Öğrenciler bazı sürekli dağılımları açıklayabilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Saymanın temel prensibi / Permütasyon kavramı ve uygulamalar
2 Kombinasyon kavramı ve uygulamalar / Binom teoremi
3 Olasılık kavramı / Olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları
4 Koşullu olasılık ve Bayes teoremi
5 Geometrik olasılık problemleri / Rastgele değişken kavramı
6 Olasılık fonksiyonu / Olasılık yoğunluk fonksiyonu
7 Rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı
8 Moment üreten fonksiyon ve momentler
9 Ara Sınav
10 Bazı kesikli dağılımlar / Bernoulli, binom, geometrik, hipergeometrik, Poisson dağılımları
11 Bazı sürekli dağılımlar
12 Düzgün dağılım
13 Üstel dağılım
14 Normal dağılım ve özellikleri.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz, Akademisyen Kitabevi

Olasılık ve İstatistik - Problemler ve Çözümleri İle, Semra Oral Erbaş, Gazi Kitabevi

Olasılık Problemleri, Ömer Faruk Gözükızıl-Metin Yaman, Sakarya Yayıncılık

Olasılık, Hüseyin Demir, Nobel Akademik Yayıncılık

Olasılık Problemleri, Ömer Faruk Gözükızıl-Metin Yaman, Sakarya Yayıncılık

Olasılık ve İstatistik, Mustafa Balcı-Şükran Özdemir, Delta Kültür Yayınevi

 

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanı ile ilgili temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar, analiz eder ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Alanındaki temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. X
3 Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynakları ile temel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar. X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemleri ve karşılaştığı bir problemi betimleyerek çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir.
5 Matematik ve Matematik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
6 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular.
7 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir.
8 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
9 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
10 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
11 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. Milli ve manevi değerlerin alana yansımalarını yorumlar. Alanının öğretiminde milli ve manevi değerlerden nasıl yararlanacağına karar verir.
12 Türk milli eğitim sistemini, tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşler ile etik ve ahlaki değerleri bilir
13 Dili kurallara uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
14 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir.
15 Matematik öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir.
16 Matematik eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar.
17 Matematik konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 83
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,32
Dersin AKTS Kredisi 3