Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği SNE 103 1 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Türkiye’nin fiziki, beşeri ve ekonomik coğrafya özelliklerini ve jeopolitik önemini kavratmaktır.

Dersin İçeriği

Türkiye'nin yeri ve konumu: Türkiye'nin jeopolitik ve jeostratejik durumu ve özellikleri, matematiksel konum özellikleri, özel konum özellikleri (komşular), ülke grupları özellikleri (siyasi, askerî, ekonomik, kültürel organizasyonlar), Türkiye'nin fiziki özellikleri (iklimi, hidrografik özellikler, toprak yapısı, bitki örtüsü), sosyoekonomik özellikleri (nüfus, yerleşimi, tarım, ormancılık, hayvancılık, enerji, sanayi, ulaşım, turizm).

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’nin fiziki coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
2 Türkiye'nin beşeri coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Türkiye’nin ekonomik coğrafya özelliklerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Türkiye’nin jeopolitik önemini genel olarak değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Türkiye haritasında illerin yerini ve plaka kodlarını belirler. Bireysel Çalışma, Sınav ,
6 Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar. Bireysel Çalışma, Ödev,
7 Türkiye haritasında temel fiziki unsurların yerini belirler. Bireysel Çalışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye’ nin yeri ve konumu. Türkiye´nin jeopolitik ve jeostratejik durumunun genel değerlendirmesi. Türkiye'nin bazı ülkeler ve bazı uluslararası kuruluşlarla ilişkileri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
2 Türkiye’nin genel jeolojik ve jeomorfolojik özellikleri. Türkiye dağlarının genel özellikleri. Türkiye ovaları, havzaları ve platolarının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
3 Türkiye akarsuları, gölleri ve yeraltı sularının genel özellikleri. Karadeniz, Akdeniz, Ege Denizi ve Marmara Denizi’nin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
4 Türkiye ikliminin genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
5 Türkiye vejetasyon coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
6 Türkiye toprak coğrafyasının genel özellikleri. Türkiye’de doğal hayvan topluluklarının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
7 Ara sınav
8 Türkiye nüfus coğrafyasının genel özellikleri. Türkiye yerleşme coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
9 Türkiye idari coğrafyasının genel özellikleri. Türkiye tarım coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
10 Türkiye hayvancılık ve su ürünleri coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
11 Türkiye maden coğrafyasının genel özellikleri. Türkiye enerji kaynakları coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
12 Türkiye sanayi coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
13 Türkiye ulaşım coğrafyasını genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
14 Türkiye turizm coğrafyasının genel özellikleri. Türkiye ticaret coğrafyasının genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili kısımlar okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*Atalay, İ., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği.   META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2016.

*Çoban, A. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Lisans Yayıncılık, İstanbul, 2017.

*Hayır Kanat, M. (Editör), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic.Ltd, Şti., Ankara, 2016.

*Şahin, C. ve Doğanay, H., Türkiye Coğrafyası: (Fiziki, Beseri, Ekonomik, Jeopolitik). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2003.  

*Özey, R., Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği. 2.bs.,  Aktif Yayınevi,  İstanbul, 2010.

*Şahin, C., Doğanay, H. ve Özcan, N.A., Türkiye Coğrafyası : (Fiziki, Beşeri, Ekonomik, Jeopolitik). Gelş. 4. bs., Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.

*Yazıcı, H.ve Koca, N. (Editörler), Türkiye Coğrafyası ve Jeopolitiği.  4.baskı,  Pegem Akademi, Ankara, 2014.  

*Şahin, C., Türkiye Fiziki Coğrafyası. Genşl. 4. Bs.,  Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2006.

*Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004.

*Atalay, İ., Toprak Coğrafyası. Genişletilmiş 2.Baskı, Ege Üniversitesi Edebiyat Fak. Yay.,No:8, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova, İzmir, 1989.

*Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış. Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975.

*Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010.

*Atalay, İ., Ekosistem Ekolojisi ve Coğrafyası. Cilt I, Cilt II. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayınları, No.327, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2008.

*Atalay, İ., Türkiye Jeomorfolojisine Giriş. 2.baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay., İzmir, 1987.

*Atalay, İ., Türkiye Vejetasyon Coğrafyası. Ege Üniv. Basımevi, Bornova, İzmir, 1994.

*Koçman, A., Türkiye İklimi. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi yay. No:72, İzmir, 1993.

*Atalay, İ., Türkiye İklim Atlası. İnkilap Kitapevi, İstanbul, 2011.

*Atalay, İ. ve Efe, R., Türkiye Biyocoğrafyası.  META Basım Matbaacılık Hizmetleri, İzmir, 2015.

*Dönmez, Y., Trakya’nın Bitki Coğrafyası. Gen.2.bs.,  İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1990.

*Atalay, İ.ve Mortan, K., Resimli ve Haritalı Türkiye Bölgesel Coğrafyası. Genşl.4. bs.,  İnkılap Kitabevi,  İstanbul, 2007.

*Saraçoğlu, H., Akdeniz Bölgesi. MEB Yayını,  İstanbul, 1989.

*Saya, Ö.ve Güney, E., Türkiye Bitki Coğrafyası. 2.bs.,  Nobel,  Ankara, 2014.

*Güngördü, M., Marmara Bölgesi’nin Bitki Coğrafyası . İstanbul Üniversitesi yayın no : 4176. Edebiyat Fakültesi yayın no: 3416, İstanbul,  1999.  

*Atalay, İ., Türkiye'nin Ekolojik Bölgeleri. 1.bs., Orman Bakanlığı,  Ankara, 2002.

*Güney, E., Türkiye Hidrocoğrafyası: Yeraltı Suları, Kaynaklar, Maden Suları, Akarsular, Göller, Sulak Alanlar: Coğrafi Özellikleri, Ekonomik Değerleri, Ekolojik Sorunları.  Çantay Kitabevi, İstanbul, 2004.

*Darkot, B., Ege Bölgesi Coğrafyası.  3. bs., İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1995. 

*Darkot, B. ve Tuncel, M., Marmara Bölgesi Coğrafyası.  İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1981.

*Umar, B., Türkiye’deki Tarihsel Adlar: Türkiye’nin Tarihsel Coğrafyası ve Tarihsel Adları Üzerine Alfabetik Düzende Bir İnceleme. 2.bs., İnkılâp Yayınevi, İstanbul, 1993.

*Doğanay, H., Türkiye Ekonomik Coğrafyası. Güncelleştirilmiş genişletilmiş 5. Baskı, PEGEM Akademi, Ankara, 2011.

*Doğaner, S., Türkiye Turizm Coğrafyası. Çantay Kitabevi, İstanbul, 2001.

*Karabağ, S.ve Şahin, S., Türkiye Beşeri ve Ekonomik Coğrafyası. Gözden Geçirilmiş, 2. basım, Gazi Kitabevi, Ankara, 2009.

*Tümertekin, E., Türkiye’de Şehirleşme ve Şehirsel Fonksiyonlar = Urbanization and Urban Functions in Turkey. İstanbul Üniversitesi Yayınları; 1840. Coğrafya Enstitüsü Yayınları ; 72,  İstanbul,  1973.

*Tunçdilek, N., Türkiye İskan Coğrafyası: Kır İskanı (Köy-Altı İskan Şekilleri). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları; 1283. Coğrafya Enstitüsü Yayınları No: 49, İstanbul, 1967.

*Doğanay, H., Türkiye Beşeri Coğrafyası.  MEB, Ankara, 1997.

*Yüksel, Y., Türkiye’de Demografik Geçiş Süreci ve Sosyal Politikalar.  DPT, Ankara, 2007.

*Şenol, F., Türkiye Coğrafyası: Yöresel Turizm Kaynaklarımız ve Dünya Harikaları.  Detay Yayıncılık, Ankara, 2008.

*Aktaş, G. (Editör), Türkiye Turizm Coğrafyası.  Detay Yayıncılık, Ankara, 2008. 

*Gürdal, M., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Muğla Üniversitesi Matbaası, Muğla, 2001.

*Doğanay, H., Türkiye Turizm Coğrafyası.  3. bs., Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2001.

*Köksal, A., Türkiye Turizm Coğrafyası.  Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1994.

*Yaşar, O., Sanayi Coğrafyası Açısından Bir Araştırma: Türkiye'de Tarıma Dayalı Sanayiler. 1.bs., Çantay,  İstanbul, 2002.

*Karluk, R., Cumhuriyet’in İlanından Günümüze Türkiye Ekonomisinde Yapısal Dönüşüm.  13.baskı,  Beta Yayınevi, İstanbul, 2014.

*Zengin, B., Turizm Coğrafyası : Türkiye Genel ve Bölgeler Turizm Coğrafyası. Genişletilmiş 2. basım,  Değişim Yayınları,  İstanbul, 2006.

*Sevgi, C., Sanayileşme Sürecinde Türkiye ve Sanayi Kuruluşlarının Alansal Dağılımı.  Beta,  İstanbul, 1994.

*Özey, R., Jeopolitik ve Jeostratejik Açıdan Türkiye.  Marifet Yayınları, İstanbul, 1998. 

* Özçağlar, A., İdari Coğrafya. Ümit Ofset Matbaacılık, Ankara, 2011.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer.
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir.
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,44
Dersin AKTS Kredisi 3