Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Yöntemleri DEG 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör Ümit ÖZER
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını, alanlarıyla ilgili araştırma sonuçlarını bulmalarını, bu sonuçları yorumlayabilmelerini, bu sayede kendilerini geliştirebilecek deneyimler kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Bilimsel araştırmanın yürütülmesi aşamalarını söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Bilimsel araştırma türlerini örnek vererek açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Bilimsel araştırma bulgularını yorumlar, sonuç ve önerileri kişisel gelişimi ve mesleği için kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 İncelediği bir araştırmadaki bölümleri ve içeriğini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Bilimin ne olduğunu ve bilimsel araştırmanın toplumsal gelişim için değerini ve önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğinin ve uygulamasının tanıtılması, Bilim ve araştırmanın önemi. Konu ile ilgili literatür okunur.
2 Bilim, bilimin gelişimi, doğası ve bilimsel yöntem. Konu ile ilgili literatür okunur.
3 Bilimsel araştırma, araştırma türleri, aşamaları, planlama ve raporlama. Konu ile ilgili literatür okunur.
4 Araştırma etiği, araştırma önerisi yazımı. Konu ile ilgili literatür okunur.
5 Nitel ve nicel araştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
6 Araştırma problemi tanımlama, amaç, önem ve sınırlılıkları yazma. Konu ile ilgili literatür okunur.
7 Araştırma modelleri (Nitel ve nicel) Konu ile ilgili literatür okunur.
8 Evren, Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri Konu ile ilgili literatür okunur.
9 Veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik. Konu ile ilgili literatür okunur.
10 Veri toplama (Gözlem, Görüşme, Belge tarama). Konu ile ilgili literatür okunur.
11 Bulgular, Yorum, Sonuç, Tartışma ve Öneriler. Konu ile ilgili literatür okunur.
12 Kaynakça yazımı ve raporlaştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
13 Araştırmayı raporlaştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
14 Araştırma raporlarının değerlendirilmesi, dersin tekrarı ve değerlendirilmesi. Konu ile ilgili literatür okunur.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara.
2. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (Üçüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi .
3. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
4. Kuş, E. (2003). Nicel –Nitel Araştırma Teknikleri . Ankara: Anı Yayıncılık.
5. Fraenkel, J.R. ve N.E. Wallen (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
6. Geray, H. (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
7. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş ikinci baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
8. Hovardaoğlu, S. (2000) Davranış Bilimleri İçin Araştırma Teknikleri. Ankara: VE - GA.
9. Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000), Research Methods in Education 5th Edition, London, RoutledgeFalmer.
10. Gliner, J.A. ve Morgan, G.A. (2000). Research methods in applied settings: an integrated approach to design and analysis. Mahwah, New Jersey, USA: Lawrence Erlbaum associates.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6