Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Edebiyatında Okur Merkezli Yaklaşımlar TRE 528 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü BEKİR İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin ana amacı, özellikle Cumhuriyet döneminde yazılan modern ve postmodern eserlerin anlaşılmasında okur merkezli kuramların önemini ortaya koymak ve ana dili eğitiminde bu kuramlardan yararlanmanın yollarını göstermektir. Böylece edebi estetiğe sahip bireylerin yetişmesine katkı sağlamaktır.
Dersin İçeriği Bu derste başlıca okur merkezli kuramların tanıtılması ve tartışılması hedeflenmektedir. Dersin bitiminde öğrenciler, eleştirel bakış açıları ve yöntemleri hakkında farkındalık kazanarak okur merkezli okuma konusunda bilgi sahibi olurlar. Okur merkezli kuramlardan “Alımlama Estetiği Kuramı”na göre Türk Edebiyatından modern ve postmodern eserlerin okunması, anlamlandırılması ve Türkçe derslerindeki metinlerin bu okuma kuramlarına göre işlenmesi için ders işleme modeli oluşturulması bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okur merkezli kuramları sayar ve açıklar.
2 Modern dönem eserlerini tanır ve bu eserleri okur merkezli kuramlarla tahlil eder.
3 Postmodern dönem eserlerini tanır ve bu eserleri okur merkezli kuramlarla tahlil eder.
4 Anadili eğitiminde bu kuramların önemini kavrar ve kullanır.
5 Anadili eğitimi bağlamında okur merkezli kuramlar aracılığıyla edebi metinlerdeki çok anlamlılığı gösterir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edebiyat öğretimine eleştirel yaklaşım ve edebiyat öğretimine ilişkin kuramlar
2 Metin ve yazar merkezli metin okuma yaklaşımları
3 Okur merkezli metin okuma yaklaşımları
4 Okur merkezli yaklaşımlar ve Alımlama Estetiği Kuramı
5 Söz eylem kuramı
6 Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okur merkezli kuramlar doğrultusunda yeniden değerlendirilmesi
7 VİZE
8 Uygulama örnekleri ve sunum
9 Uygulama örnekleri ve sunum
10 Uygulama örnekleri ve sunum
11 Uygulama örnekleri ve sunum
12 Uygulama örnekleri ve sunum
13 Dersin genel değerlendirmesi
14 FİNAL
Kaynaklar
Ders Notu Göktürk, Akşit: Okuma Uğraşı, 2. Baskı, Çağdaş Yayınları, İstanbul, 1980.
Moran, Berna:Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul. 2003
Ders Kaynakları
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6