Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eğitim Araştırmalarında Nitel Yaklaşımlar ve Veri | ILF 626 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Nitel araştırmada bilimsel düşünme basamaklarından olan sorgulama ve veri toplamanın nasıl yapılabileceği ve hangi veri toplama tekniklerinin kullanılabileceğinin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Yanı sıra nitel veri çözümleme yazılımları ve kullanımı hakkında bilgilendirme ve bu programlarda uygulama yapma. |
Dersin İçeriği | Nitel araştırmalarda modeller, nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri, Görüşme, Gözlem, Doküman analizi, Alan notları, Veri analiz ve değerlendirme basamakları, MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 nitel veri analizi yazılımlarının tanıtılması, Söz konusu programları kullanarak uygun verilerle analiz yapılması, Araştırma önerisi hazırlama, Önerilerin sunumu |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar. | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
3 | Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Ödev, |
4 | Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, | Ödev, Portfolyo, |
5 | Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. | Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. | Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, | Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. | 1, 7, 8, 9,10 |
2 | Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. | 1, 7, 8, 9,10 |
3 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları | 1, 7, 8, 9,10 |
4 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları | 1, 7, 8, 9,10 |
5 | Veri analiz ve değerlendirme basamakları | 1, 7, 8, 9,10 |
6 | Veri analiz ve değerlendirme basamakları | 1, 7, 8, 9,10 |
7 | ARA SINAV | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
8 | Yazılımlar ile tanışma, Programlarda proje yaratma ve kaynakların oluşturulması | 2, 3, 4 |
9 | Verileri yönetme | 2, 3, 4 |
10 | Verileri bilgiye dönüştürme ve kodlama, Veriler içinde ilişkiler ve düğümler | 2, 3, 4 |
11 | Model oluşturma, Sorular sorma ve matrisleri kullanma | 2, 3, 4 |
12 | Rapor hazırlama | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
13 | Önerilerin sunumu | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
14 | Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | (1)Strauss, A., Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Sage Publications.CA. |
Ders Kaynakları | (2) Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri-NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. (3)Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık. (4) MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 yazılımları (5) Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi. (6) Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi (7) Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications. Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications. (8) Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell. (9) Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press. (10) Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
1. Ara Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 20 | 40 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |