Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Araştırmalarında Nitel Yaklaşımlar ve Veri ILF 626 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nitel araştırmada bilimsel düşünme basamaklarından olan sorgulama ve veri toplamanın nasıl yapılabileceği ve hangi veri toplama tekniklerinin kullanılabileceğinin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Yanı sıra nitel veri çözümleme yazılımları ve kullanımı hakkında bilgilendirme ve bu programlarda uygulama yapma.
Dersin İçeriği Nitel araştırmalarda modeller, nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri, Görüşme, Gözlem, Doküman analizi, Alan notları, Veri analiz ve değerlendirme basamakları, MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 nitel veri analizi yazılımlarının tanıtılması, Söz konusu programları kullanarak uygun verilerle analiz yapılması, Araştırma önerisi hazırlama, Önerilerin sunumu
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Ödev,
4 Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Ödev, Portfolyo,
5 Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Performans Görevi,
6 Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Performans Görevi, Proje / Tasarım, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. 1, 7, 8, 9,10
2 Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. 1, 7, 8, 9,10
3 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları 1, 7, 8, 9,10
4 Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları 1, 7, 8, 9,10
5 Veri analiz ve değerlendirme basamakları 1, 7, 8, 9,10
6 Veri analiz ve değerlendirme basamakları 1, 7, 8, 9,10
7 ARA SINAV 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
8 Yazılımlar ile tanışma, Programlarda proje yaratma ve kaynakların oluşturulması 2, 3, 4
9 Verileri yönetme 2, 3, 4
10 Verileri bilgiye dönüştürme ve kodlama, Veriler içinde ilişkiler ve düğümler 2, 3, 4
11 Model oluşturma, Sorular sorma ve matrisleri kullanma 2, 3, 4
12 Rapor hazırlama 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
13 Önerilerin sunumu 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Kaynaklar
Ders Notu (1)Strauss, A., Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Sage Publications.CA.
Ders Kaynakları (2) Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri-NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
(3)Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık.
(4) MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 yazılımları
(5) Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi.
(6) Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi
(7) Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications.
Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications.
(8) Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell.
(9) Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press.
(10) Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 40
1. Ara Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 2 20 40
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6