Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Araştırma Yöntemleri | UYP 631 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Volkan Göktaş, Arş. Gör. Ayşegül Karataş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bilim felsefesi temelinde öğrencilerin bilimsel araştırma sürecinin temellerini ileri düzeyde anlamak ve sorgulayıcı bir mantıkla araştırma sürecini kurgulayabilme ve yönetme becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, bilimsel araştırmaların temelini teşkil eden nicel nitel ayrımının yapılması, bilimsel çalışmalarda kritik öneme sahip epistemoloji ve ontoloji kavramlarının anlaşılması, pozitivist perspektiften bilimsel araştırma süreci, eleştirel kaynak taraması, araştırma yaklaşımları, ölçme konularındaki tartışmalar, örnekleme teorisi ve araştırmalarda hata kavramı, güvenilirlik ve geçerlilik ile nitel analiz yöntemleri ve üçleme yaklaşımı konuları ileri seviyede (teorik ve uygulamalı-workshop) şeklinde ele alınacak ve tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmalar bağlamında nicel ve nitel yaklaşım farklarını açıklar ve söz konusu yaklaşımlar çerçevesinde yapılan çalışmaları eleştirel olarak değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Bilimsel çalışmaların temelini teşkil eden güvenilirlik ve geçerlilik kavramlarını hem nicel hem de nitel araştırmalar bağlamında değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Bilimsel araştırma sürecini açıklar ve sürecin her aşamasında (eleştirel kaynak taraması, modelleme, örnekleme, vb.) eleştirel bir bakış açısını kullanarak değerlendirmeler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Bilimsel araştırmalar bağlamında öne çıkan temel analiz teknikleri irdeler ve amaç doğrultusunda uygun seçenekleri mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Araştırma amacına bağlı olarak bilimsel araştırma sürecini kurgular ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim felsefesine giriş, Sosyal Bilimler ve Araştırma yöntemleri | |
2 | Bilim felsefesi – epistemoloji ve ontoloji | |
3 | Bilim felsefesi ve bilimsel araştırma yaklaşımları – pozitivist ve yorumsamacı yaklaşımlar ve sosyal bilimler | |
4 | Bilimsel araştırma süreci | |
5 | Eleştirel kaynak taraması ve uygulamaları | |
6 | Araştırma kurgusunun yapılması ve modelleme | |
7 | Bilimsel araştırmalarda ölçme ve ileri tartışmalar | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bilimsel araştırmalarda örnekleme teorisi ve nitel-nicel bağlamda örnekleme uygulamaları | |
10 | Bilimsel araştırmalarda kullanılan analiz teknikleri ve özelliklerinin tartışılması | |
11 | Bilimsel araştırmalarda araştırma kurgulama ve analiz bağlamında nitel ve nicel farklılıkları | |
12 | Araştırmalarda Hata – Güvenilirlik, Geçerlilik ve Üçleme (Triangulation) | |
13 | Nitel Araştırma Yöntemleri ve Analiz Yaklaşımları | |
14 | Bilimsel araştırmalar üzerinde genel değerlendirmeler ve yeni gelişmelerin araştırma bağlamındaki çıkarımlarının tartışılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | • Altunışık, R., R. Coşkun, S. Bayraktaroğlu ve E. Yıldırım (2015), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri - SPSS Uygulamalı, Sakarya Kitabevi. |
Ders Kaynakları | • Hoover, K.E., The Elements of Social Scientific Thinking, 5. Edit. St. Martins Press, NewYork. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar | ||||||
2 | İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanar | ||||||
3 | Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapar | ||||||
4 | İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları belirler | ||||||
5 | Etik konular hakkında farkındalık | ||||||
6 | Araştırma etiği taahhüdü | ||||||
7 | İleri düzeyde teorik/pratik bilgi sahibi olur | ||||||
8 | Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel inceler | ||||||
9 | Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarabilir | ||||||
10 | Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 35 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |