Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hizmet Pazarlaması MBA 520 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde hizmet sektörünün ekonomideki payı gün geçtikçe daha çok artmaya başlamıştır. Tüketicilerin geçmişe göre refah seviyeleri daha çok artmıştır. Teknolojik gelişmeler daha çok boş zamanlarının oluşmasını sağlamıştır. Bu nedenle tüketicilerin boş zamanlarını da daha farklı bir şekilde değerlendirmek istemeleri farklı hizmet sektörlerinin de hareketlenmesine yol açmıştır. Bu nedenle bu derste hizmet pazarlaması bağlamında çeşitli hizmet sektörlerinin (Turizm sektörü, Sağlık sektörü, Ulaşım, , Danışmanlık, Eğitim sektörü v.b.) ele alınması, hizmet pazarlama karması elemanlarının hizmet sektörlerinde nasıl uygulandığı, hizmet işletmelerinin müşteri şikayetleri ve müşteri tutma konusunda neler yapmaları gerektiğinin ortaya konulması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriği, hizmet pazarlaması kavramının tanımı ile çeşitli hizmet sektörlerinin gözden geçirilmesi, hizmet pazarlama sürecinin elemanları olan hizmet pazarlaması karma elemanlarının ele alınması, hizmet işletmelerinde müşteri şikayetleri ve müşteri tutma yolları ve konuların bunlara ilişkin örnek olaylarla pekiştirilmesi ve tartışma fırsatı yaratılmasıdır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hizmetlerin ayırt edici özelliklerini tartışır ve hizmet pazarlaması açısından çıkarımlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav , Ödev,
2 Hizmet kalitesi kavramını farklı yönleri ile değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
3 Hizmetlerde fiyatlandırma konusunu irdeler ve gelir yönetimi (yield management) konusunda planlar oluşturur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hizmet pazarlamasına giriş Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
2 Müşteri tatmini ve hizmet kalitesi Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
3 Müşteri beklentileri ve yönetimi Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
4 Tüketici davranışları ve hizmet kalitesinin algılanması Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
5 Hizmet sunumunda fiziksel öğeler (serviscape) Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
6 Hizmet pazarlamasında ürün kavramı Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
7 Yeni hizmet tasarımı (blue print) Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
8 Vize haftası
9 Hizmetlerin fıyatlandırılması Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
10 Gelir Yönetimi ( Yield Management) Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
11 Hizmet işletmelerinde arz yönetimi Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
12 Hizmet işletmelerinde talep yönetimi Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
13 Müşteri şikayetleri ve müşteri tutma yolları Altunışık . R. (2004), Hizmet Pazarlaması
14 Örnek olaylar
Kaynaklar
Ders Notu Yukarıda belirtilen kitap bölümleri, slaytlar ve çeşitli internet adresleri
Ders Kaynakları Christion Grönroos, Service Management and Marketing, Toronto, 1990.
Adrion Payne, The esence of Services Marketing, Prentice Hill, 2000.
David A. Aker, Strategic Marketing Management, 3. Ed. Newyork, 1992.
Cengiz Haksever, Barry Render, Roberta S. Russell, Robert G. Murdick, Service Management and Operations, Second Edition, New Jersey, 2000.
Öztürk Ayşe, Hizmet Pazarlaması,, Ekin Kitabevi, 2006.
Karahan Kasım , Hizmet Pazarlaması, Beta Yayıncılık, 2000.
Ahmet H. İSLAMOĞLU ve diğr. Hizmet Pazarlaması, Beta Yayıncılık, 2006.
Tek, Ömer Baybars, Pazarlama İlkeleri, Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, 7.B., Cem ofset, 1999.
Bloomberg Businessweek Türkiye
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İşletme temellerini ve ekonomi, finans, pazarlama, muhasebe ve yönetim dahil olmak üzere işletme işlevlerini anladığınızı gösterme
2 Bir kuruluşun stratejik yönünü ve kurumsal entegrasyonunu değerlendirme
3 Verilerin ve / veya bilgilerin mantığını, geçerliliğini ve alaka düzeyini tanımlayın ve değerlendirme
4 Bilgiye dayalı ve uygulanabilir sonuçlar ve öneriler yapıma
5 Anlaşılır, özlü ve mantıklı iş belgeleri yazma.
6 Etkili ve anlaşılır sözlü iletişim becerileri geliştirme
7 Organizasyonların sürdürülebilirliklerine ve sosyal sorumluluk çalışmalarına yönelik öneriler geliştirmek.
8 Etik çatışmaları analiz etmek ve etkili çözümler üretmek.
9 Bireysel liderlik tarzlarına göre diğerlerine liderlik yapmak için güçlü yaklaşımlar formüle etmek
10 Takımlar halinde etkin olarak etkileşimde bulunabilmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 15
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 13 13
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 164
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,56
Dersin AKTS Kredisi 7