Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneylem Araştırması EKO 204 4 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇE CANDAN,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Mehmet AYDIN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ekonometri Bölümü öğrencilerinin; Yöneylem Araştırması konuları hakkında bilgilendirilmesi, analiz sentez yeteneklerinin geliştirilmesi ve Deterministik Yöntemler konusunda bilgi ve uygulama becerisi kazandırılması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Yöneylem Araştırmasının (YA)Tanımı ve Tarihçesi , YA Tekniklerine Genel Bakış, YAnın Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi, YAnın Uygulama Alanları ve Uygulama Örnekleri,

Deterministik YA Teknikleri: Doğrusal Programlama (DP) ve Özellikleri, DPnın Grafik Çözümü, Çeşitli DP Model Örnekleri, DP Modelinin Simpleks Çözümü: Standart Form, Temel Çözümler, Primal Simpleks Algoritma, Yapay Başlangıç Çözümü-M Yöntemi, İki Aşamalı Yöntem,

Dual Simpleks Yöntem, Simpleks Yöntemde Özel Durumlar, Dualite Kavramı-Dual/Primal Çözümler Arasındaki İlişki,

Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları-Gölge Fiatlar-İndirgenmiş Maliyetler,

Duyarlılık Analizi, Optimalliği Etkileyen Değişimler, Olurluluğu Etkileyen Değişimler,

Ulaştırma Modelleri,

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yöneylem Araştırmasına Giriş, tanımı, tarihçesi ve metodolojisi
2 Yöneylem araştırmasında Karar Verme ve Modelleme
3 Doğrusal Programlama Modelleri (Lineer Programming) ve Grafik Çözümü
4 Doğrusal Programlamanın Simpleks Çözümü
5 Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – M Tekniği
6 Primal Simpleks Metodun Yapay Başlangıç Çözümleri – 2 Faz Tekniği
7 Dual Simpleks Metod
8 Simpleks Metodun Uygulanmasında Özel Durumlar
9 ARA SINAV
10 Doğrusal Programlamada Dualite Kavramı ve Dual Çözümlerin Ekonomik Yorumları
11 Duyarlılık Analizi- Optimalliği Etkileyen Değişimler
12 Duyarlılık Analizi- Olurluluğu Etkileyen Değişimler
13 Ulaştırma Modelleri
14 Ulaştırma Modellerinde Atlama Taşı Yöntemi ve Çoğaltan Yöntemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-  Yöneylem Araştırması- Operations Research: An Introduction, Hamdy Taha, 6. Baskıdan Çeviri

Çeviren ve Uyarlayanlar: Ş. Alp BARAY, Şakir ESNAF, İstanbul, Litaratür Yayıncılık, 2000.

2- Yöneylem Araştırması Nicel Karar Teknikleri 

Prof. Dr. Şule ÖZKAN, Nobel Yayıncılık

3- Operations Research

T. L. Winston, PWS Publishing Company, 1997

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma.
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma.
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma.
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma.
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)