Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Çini Tasarımı I CTS 341 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ALEV DEMİRKESEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çini sanatının kural ve tasarım ilkelerini daha önce öğrenmemiş olan öğrencilere bu kural ve tasarım ilkelerinin anlatılarak uygulamalı olarak öğretilmesi.
Dersin İçeriği Çini tasarımının XIV ve XVI.y.y. aralığında kullanılan temel üsluplarının anlatımı ve günümüz tasarım koşulları doğrultusunda tasarlanmasının ve uygulamaya dönüştürülmesinin sağlanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk çini sanatı tasarım ilkelerini öğrenir ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Ödev,
2 Klasik çini sanatı ile günümüz çini sanatını karşılaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sözlü Sınav, Ödev,
3 Yeni desenler tasarlar ve uygular. Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Çini sanatının Selçuklu ve Osmanlı dönemleri tasarım ve teknik ilkelerinin incelenmesi.
2 Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yaz ı karakterinin incelenmesi ve renkli sır tekniği kullanılarak yapılacak bir çalışmanın eskiz çizimlerine başlanması.
3 Selçuklu dönemi Taş ve Çini kompozisyonlarında kullanılmış olan "Kufi" yazı karakterli çalışmanın eskiz onayının verilmesi.
4 Çamur şekillendirme işlemine başlanması.
5 Selçuklu dönemi Kesme çini tekniğinin anlatımı ve bir rumi kompozisyonun eskizlerine başlanması.
6 Rumi kompozisyon eskizinin onayı ve çamur plakaların açılıp şekillendirilmesi.
7 Kufi yazılı çalışmaların bisküvi pişimi ve renkli sırlarla sırlanması.
8 Rumi kompozisyonların bisküvi pişiminin yapılması ve renkli sırlarla sırlanması.
9 XVI.y.y Osmanlı dönemi sır altı tekniğinin anlatımı ve Hatayi- Pençlerle yapılacak bir ayna tasarımının eskizine başlanması.
10 Hatyi- Pençlerle oluşacak ayna tasarımının eskizinin onaylanması.
11 Çamur plakaların açılması ve desen geçirilmesinin yapılması.
12 Bisküvi pişirimlerinin tamamlanması.
13 Renkli sırlarla boyanmasının yapılması.
14 Sırlama ve fırınlama işleminin sonlanması.
Kaynaklar
Ders Notu Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands,
İstanbul 2005-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı,Şerare Yetkin.Türk Çini Sanatı.İstanbul.
Ders Kaynakları Yar.Doç.Dr. fehmi Demirel´in Marmara Üniversitesi, ders notları.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Proje / Tasarım 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4