Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Restorasyon I TEZ 429 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Restorasyon ve konservasyonda uyulması gereken temel kuralların kavranması hedefler.

Dersin İçeriği

Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması, farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemlerin kavratılmasını içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Restorasyon ve konservasyon kavramlarının anlaşılması hakkında genel bilgiye sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Portfolyo, Performans Görevi,
2 Restorasyon ve konservasyon kavramları ile ilgili kaynakları aktarır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 Organik ve inorganik malzeme grupları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Farklı özelliklere sahip malzemelerin bozulma nedenlerinin ve alınması gereken önlemleri çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Kağıdın bozulmasına yol açan etkenler ve bunlarla mücadele ilkeleri hakkında planlama yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
6 Kağıt onarım çalışmalarında kullanılan malzemeleri tanır ve yeni öneriler sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dönemin ders içeriği hakkında genel bilgilendirme.
2 Restorasyon ve Konservasyonun genel tanımları ve temel kuralların verilmesi.
3 Organik ve inorganik malzemeler ve özelliklerinin verilmesi.
4 Malzemelerin bozulma nedenleri: Nem- Işık Sıcaklık.
5 I. Kısa sınav (quiz). Konu anlatımına devam.
6 Malzemelerin bozulma nedenleri:Hava kirliliği, müzelerde kullanılan malzemelerin etkisi, Biyolojik etkiler.
7 El Yazmaları ve yazı taşıyıcı olarak kullanılan malzemelerin anlatılması.
8 Papirüs, deri ve parşömen.
9 Vize.
10 Bozulmayı etkileyen dış etkenler ve önlemler.
11 Kağıdın tarihçesi, yapımı ve el yapımı kağıt uygulamaları.
12 El yapımı kağıt uygulamaları ve proje-tasarıma yönelik atölye çalışması.
13 El yapımı kağıt uygulamaları ve proje-tasarıma yönelik atölye çalışması.
14 Atölye çalışmaları, uygulamalar ile ödevlerin teslimi ve genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Barrow, WJ El Yazmaları ve Belgeler Bozulmaları ve Onarımları. Çev.: Neslihan Uraz. Istanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi Yayınları No: 14, 1992.
Ersoy, Hande Kökten. "Türkiye´deki Taşınabilir Kültür Varlıklarının Konservasyonu Konusunda Etik Birliğinin Sağlanması", I. Ulusal Taşınabilir Kültür Varlıkları Konservasyonu ve Restorasyonu Kolokyumu Bildirileri, Ankara: 6-7 Mayıs 1999,
Kathpalia, Yash Pal., Arşiv malzemelerinin Korunması ve Restorasyonu. Çev.: Nihal Somer. T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü. Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, Yayın No: 6. Ankara: 1990.
Yıldız, Nuray., Eskiçağda Yazı Malzemeleri ve Yazının Oluşumu. Türk Tarih Kurumu. Ankara: 2000.
Yücel, Ayhan ve A. Serda Kantarcığolu., Müzelerdeki eserlerin Bozulmasında Mikropların Rolü. Kültür Bakanlığı, Ankara: 1997.
Yücel, Erdem., Türkiye´de Müzecilik. Arkeoloji ve Sanat Yayınları Başvuru ve El Kitapları Dizisi: 5. İstanbul, 1999.
Gazi, Saadet. "Roma´daki Patoloji Enstitüsü". Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni., XXVII. Cilt, 1.sayı, 1978, 99-101
Selçuk, Hayrettin., Müzelerde Böcek ve Küf Kontrolü. İstanbul: 2004.
Sirel, Hülya., Müze Aydınlatmasında Zararlı Işınımlar ve Nesnelerin Bunlardan Korunması. YTÜ Mimarlık Fakültesi. Yapı Fiziği Kürsüsü Yayınları. Mart 1981.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 25
1. Performans Görevi (Atölye) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Performans Görevi (Atölye) 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5