Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dokumada Motif ve Sembol II HKE 332 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MİNE TAYLAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Orta Asya´dan günümüze kalan dokumalarda kullanılan motif ve sembollerin kavramsal anlamları araştırmak, incelemek, tasarım, yorum ve analiz yapabilmek.

Dersin İçeriği

Orta Asya sembollerinden örnekler ve buradan seçilecek bir sembolik motifin araştırması ve tasarım, uygulama ve yorumlanabilmesini içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Asya yaşam ı ve tarihsel süreci hakkında bilgiye sahip olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Orta Asya yaşamında kullanılan dokuma ürünleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Sembol ve sembolizm kavramlarına hakim olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Motiflerin bölgesel özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Motiflerin kökenlerini araştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
6 Motif ve semboller ile ilgili yüzey tasarımları ve yorumları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Asya kültür ve tarihine giriş.
2 Orta Asya kültürü ve yaşam biçimlerinden görsel sunumlar.
3 Kültür, sembol ve motif bilgilerinin incelenmesi ve kavramsal araştırmasının yapılması.
4 Motif ve sembolizmin kültürel coğrafyası.
5 Motif ve sembollerin kavramsal ifadesi ve kullanım alanları.
6 Motif ve sembollerin görsel sanatlarda kullanım biçimleri.
7 Motif ve sembollerin kullanım dili ve tasarım biçimleri.
8 Konu araştırmaları ile ilgili görsel sunumlar.
9 Vize.
10 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
11 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
12 Verilen konuların hazırlanıp dijital ortamda sunulması.
13 Sembolizmin geleneksel sanatlarda kullanımı ve görsel sunumlar.
14 Araştırma ödev ve sunumların değerlendirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ERBEK G., Anadolu Kilimleri (2 Cilt), T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, DÖSİM, Ankara, 1995, Türkiye.
Harris J.5000Years Tekstil, British Museum Press., Londra, 1993, İngiltere.
Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs
Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000
Ölçer, N. Türk ve İslam Eserleri Müzesi Kilimleri. Eren Yayınları İstanbul.1998
Acar, B., Kilim-Cicim, Zili-Sumak Türk Düz Dokuma Yaygıları. Eren Yayınları,., İstanbul 1982
Tekçe, EFPazırık, Altaylardan Bir Halının Öyküsü. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1993.

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 107
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,28
Dersin AKTS Kredisi 4