Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rehberlik EBB 430 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Esra Betül Menevşe

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Erken çocukluk eğitiminde rehberliğin amacı çocuğun fiziksel, ruhsal, duygusal ve sosyal yönden tanınmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Rehberliği amacı, temel ilkeleri, Erken çocukluk eğitiminde rehberlik, Çocuğun fiziksel, ruhsal, sosyal yönden tanınması, Çocuğu tanıma ve değerlendirme teknikleri, Erken çocukluk eğitiminde özel eğitime gereksinimi ola çocukların tespiti, Mesleki rehberlik, Erken çocukluk eğitiminde rehberlik programları ve uygulanması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Rehberliğin temel kavramları ve ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Erken çocukluk eğitiminde psikolojik danışma ve rehberliğin önemi ve işlevini ifade eder Soru-Cevap, Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav,
3 Çocuğu tanıma ve takip çalışmalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Sözlü Sınav,
4 Erken çocukluk eğitiminde rehberlik programını açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Erken çocukluk eğitiminde özel eğitime gereksinimi olan çocukları tanır. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sözlü Sınav, Sınav , Ödev,
6 Erken çocukluk eğitiminde rehberlik programlarını açıklar. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev, Sınav , Sözlü Sınav,
7 Erken çocukluk eğitiminde davranış problemi olan çocuklara yönelik etkinlikler hazırlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sözlü Sınav, Performans Görevi, Sınav , Ödev,
8 Çocuğu tanıma ve değerlendirme tekniklerini uygular. Grup Çalışması, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Temelleri
2 Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin ilkeleri
3 Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin hedefleri
4 Erken Çocukluk Eğitiminde Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik programının hedefleri
5 Erken Çocukluk Eğitiminde mesleki rehberlik
6 Erken Çocukluk Eğitiminde çocuğu tanıma ve takip çalışmaları
7 Erken Çocukluk Eğitiminde özel eğitime ihtiyaç duyan öğrenciler.
8 Erken Çocukluk Eğitiminde sosyal iletişim becerileri
9 Erken Çocukluk Eğitiminde çocuğun kendini koruması
10 Çocuğun davranışlarını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler.
11 Erken Çocukluk Eğitiminde karşılaşılan davranış problemleri
12 Erken Çocukluk Eğitiminde çocuğa karşı Anne Baba tutumları
13 Davranış problemlerine karşı alınacak önlemler ve etkinlikler
14 Erken Çocukluk Eğitiminde Motivasyon
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özgüven, İ. Ethem (1998) Bireyi Tanıma Teknikleri, PDREM yayınları
Aydın, Betül (2009) Rehberlik, Pegem Akademi yayınları.
TAN Hasan,Psikolojik Yardım İlişkileri Danışma ve Pisikoterapi, Meb. Yayınları, Ankara 1990.
Zulliger, Hans (1991) Çocukta Ruhsal Bozukluklar ve Tedavisi, Cem Yayınları
Miller, Jeffrey, A. (2002) Çocuklarda Depresyon, Özgür Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır.
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular.
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular.
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular.
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır.
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar.
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 5 5
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 5