Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okul Deneyimi SBE 304 6 1 + 4 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ, Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN, Doç.Dr. YUSUF KESKİN, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL, Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN, Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK, MEB Personeli , Arş.Gör.Dr. MEHMET UYMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Okul, öğrenci ve öğretmenlik mesleğini çeşitli yönlerden tanımaktır.

Dersin İçeriği

Öğretmenin ve bir öğrencinin okuldaki bir gününü gözlemleme, öğretmenin bir dersi işlerken dersi nasıl düzenlediğini, dersi hangi aşamalara böldüğünü, öğretim yöntem ve tekniklerini nasıl uyguladığını, derste ne tür etkinliklerden yararlandığını, dersin yönetimi için ve sınıfın kontrolü için öğretmenin neler yaptığını, öğretmenin dersi nasıl bitirdiğini ve öğrenci çalışmalarını nasıl değerlendirdiğini gözlemleme, okulun örgüt yapısını, okul müdürünün görevini nasıl yaptığını ve okulun içinde yer aldığı toplumla ilişkilerini inceleme, okul deneyimi çalışmalarını yansıtan portfolyo hazırlama.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okul ve sosyal çevre arasında ilişki kurar. Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Okul örgütünün toplumsal alandaki konumunu değerlendirir. Tartışma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Performans Görevi,
3 Öğretmenlik deneyimine sahip olur. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
4 Okul ve yönetimi hakkında deneyim kazanır. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Öğrencilerin içinde bulundukları eğitim yaşamlarını eleştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
6 Eğitim- okul ve toplum ilişkilerini analiz eder. Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dönem plan 1.Öğretmen Adayı Kendi Dosyasının Planını Yapar.(Dönem Planı) 2.Her Bir Etkinliği Haftalara Dağıtır.
2 Mevzuat inceleme MEB’deki Öğretmenlerin Görev Ve Sorumlulukları Nelerdir?; Stajyer Öğretmen (Aday Memur) Yetiştirilmesine Dair Genel Yönetmelik Staj Dosyasına Eklenir; .Nöbetçi Öğretmenin Görevleri Nelerdir? Nöbet Çizelgesi Nasıl Belirlenir?
3 Bir öğrenci bir öğretmen gözlemi Öğretmen adayı sınıf geçme ve sınav yönetmeliğini inceler; uygulama öğretmeni ile birlikte analiz eder; Öğretmen adayı birkaç sınıfta derse katılır ve kullanılan öğrenme- öğretme etkinliklerini listeler.
4 Soru sormayı gözlemleme ve değerlendirme Öğretmen adayı katıldığı sınıfta soru sorma yöntemlerini gözlemler.
5 Ders sürecini gözlemleme ve değerlendirme Yönerge ve açıklamalarla ilgili şu noktalara dikkat ederek kaydeder: Giriş; anlatım;, görsel araçlardan yararlanma, ilgi çekici örnekler verildi mi, ses tonu, yüksekliği, değişimler, vurgu, duraksama, jest, mimik, hareket, göz teması vb.
6 Sınıf kontrolünü gözlemleme ve değerlendirme öğretmen adayı dersin yönetimini ve sınıfın kontrolünü izler.
7 Vize
8 Ders kitaplarından yararlanmayı gözlemleme ve değerlendirme Öğretmen adayı öğrencilerin ders kitaplarından yararlanmaları konusunda çalışma yapar.
9 Çalışma yapraklarını kullanmayı gözlemleme ve değerlendirme Öğretmen adayı çalışma yaprakları hazırlamayı gözlemler.
10 Dersi planlamayı gözlemleme ve değerlendirme Öğretmen adayı bir dersle ilgili tüm öğretim çalışmaları, dersin planlanması ve ders etkinliklerini hazırlar.
11 Grup planı yapma ve uygulama Öğretmen adayı grup çalışması içeren bir ders planı hazırlar
12 Ölçme ve değerlendirme sürecini gözlemleme ve değerlendirme Öğretmen adayı katıldığı derste öğretmenin kullandığı ölçme araçlarını inceler ve dosyasına ekler.
13 İdari hizmetler ve yönetmelik inceleme Okul müdürünün görevleri nelerdir? Okul müdürü hangi yetkilere sahiptir? Öğretmen adayı okul müdürünün görevlerini öğrenerek, bu görevlerin ayrıntılı olarak yazıldığı bir dosyayı Okul Uygulama Dosyasına ekler.
14 Değerlendirme Öğretmen adayı okul deneyimi uygulamalarını değerlendirir.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

www.yok.gov.tr, www.meb.gov.tr

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 25 25
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 234
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,36
Dersin AKTS Kredisi 5