Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı BTE 210 4 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MELEK MASAL
Dersi Verenler Arş.Gör. EMİNE NUR ÜNVEREN BİLGİÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Dr. Emine Nur ÜNVEREN BİLGİÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Eğitim teknolojisinin önemini kavrama, eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitim teknolojisini anlayabilme, bilişim teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalardan haberdar olma.
Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirmeye ilişkin kavramları tanımlayabilme. Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini kavrayabilme. Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklayabilme. Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklayabilme. Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralayabilme. Materyal geliştirirken göz önüne alınacak ilkeleri açıklayabilme. Temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Sunum materyallerinin özelliklerini kavrayabilme. Sunum materyallerini özelliklerini göz önüne alarak geliştirebilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilme. Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Öğretim analizi, amaçların sınıflandırılması, amaç analizi, öğrenen analizi, içeriği planlama, alıştırmaları ve geribildirimi planlama, değerlendirmeyi planlama, iki boyutlu görsel öğrenme-öğretme araçları, klasik eğitim teknolojileri, modern eğitim teknolojileri, öğretim materyali seçim prosedürü, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme yönetimleri, alanla ilgili geliştirilen materyaller, görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyallerin geliştirilmesi, öğretim materyallerinin ders ortamında kullanım örnekleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Eğitim teknolojisini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
7 Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
8 Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
9 Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
10 Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
11 Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
12 Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
13 Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim ve öğretim teknolojisi kavramlarının tanıtılması
2 Materyalin eğitimdeki ve matematik eğitimindeki yeri ve önemi
3 Materyal hazırlama ilkelerinin incelenmesi
4 Matematik eğitiminde kullanılan materyal çeşitlerinin tanıtılması ve örnek materyallerin incelenmesi
5 Çalışma kağıdı hazırlama
6 Etkinlik hazırlama
7 İki ve üç boyutlu materyal hazırlama ilkeleri
8 Ara Sınav
9 Dinamik yazılım programı olan Geogebra tanıtımı ve örnek bir öğretim tasarımının sunumu
10 Dinamik yazılım programı olan Geogebra uygulaması ve özgün öğretim tasarımlarının değerlendirilmesi
11 Dinamik yazılım programı olan Cabri tanıtımı örnek bir öğretim tasarımının sunumu
12 Dinamik yazılım programı olan Cabri uygulaması ve özgün öğretim tasarımlarının değerlendirilmesi
13 Materyal değerlendirme
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] İşman, Aytekin, (2005), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. PEGEM- Sempati Yayınları.

[2] Yelken, T. (2000). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Anı Yayıncılık. Ankara.

[3] Demirel, Ö., Altun, E. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.

[4] Alptekin, V. (2016). Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı. Eğitim Kitabevi. Konya.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. X
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler.
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler.
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. X
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4