Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimarlık Kuramı ve Tarihi I MIM 105 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları

Öğr.Gör. Süreyya Murad SU

 

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mimari pratiklerin tarih öncesinden Rönesans sonuna kadar olan gelişimini öğrenmek

Dersin İçeriği

Mimarinin tarih öncesi olası kökenleri; farklı uygarlıklardaki tarihsel gelişimi bağlamında değerlendirilmesi; mimarlığın insan, çevre, düşüncelerin ve farklı tasarım yaklaşımlarının ifadesi olarak araştırılması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimarlık Tarihi kavramını sorgular ve içeriğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tarih öncesi mimari pratikleri öğrenir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İlkçağ ve ortaçağdaki uygarlıkların mimari biçimlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Farklı coğrafya ve kültürlerin mimari biçimlerini karşılaştırır Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Mimarlığın kökleri
2 Mimarlığın Kökleri: Doğa, Rit ve Tarih Öncesi Mimari Pratikler Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985.
3 Anadolu, Mısır ve Mezopotamya Uygarlıkları Kostof, Spiro. A History of Architecture, Settings and Rituals; Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History
4 Antik Yunan Mimarlığı I Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003
5 Antik Yunan Mimarlığı II Tomlinson, R., A. Yunan Mimarlığı, çev. Rıfat Akbulut, İstanbul:Homer Kitabevi, 2003
6 ARA SINAV
7 Roma Mimarlığı Roma Mimarlığı Derse Giriş: https://www.youtube.com/watch?v=OMPQt4ztezU
8 Roma Mimarlığı, Kent Kültürü ve Kamusal Alan Tartışması AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998.
9 Bizans Mimarlığı ve Kozmopolit Mimari Biçim Semavi, Eyice. Bizans Mimarisi
10 Erken Dönem Osmanlı Mimarlığı Hillenbrand, Robert. İslam Sanatı ve Mimarlığı, İstanbul: Homer Kitabevi, 2007.
11 Selçuklu Mimarisi Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994.
12 Ortaçağ Mimarlığı: Romanesk ve Barok AKYÜREK, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998.
13 Ortaçağ Mimarlığı: Gotik ve Skolastik Düşünce Panofsky, Erwin. 2014.Gotik Mimarlık ve Skolastik Felsefe: Ortaçağda Sanat, Felsefe ve Din Arasındaki Benzerliklerin İncelenmesi, çev. Engin Akyürek, İstanbul: Kabalcı Yayıncılık
14 Rönesans Dönemi Mimarlığı KURAN, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98.
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Kostof, Spiro.   A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press, 1985.

Ballantyne, Andrew - Key buildings from prehistory to the present _ plans, sections and elevations-Laurence King Publishing, 2012.

Mansbridge, John. Graphic History of Architecture-Hennessey & Ingalls, 1999.

Akyürek, E., Ortaçağdan Yeniçağ’a Felsefe ve Sanat,Kabalcı,1998.

Ögel, Semra. Anadolu´nun Selçuklu Çehresi. Istanbul: Akbank, 1994.

Kuran, A., “Rönesans Sanatı ve Mimarisi: 16. Yüzyıl”, Osmanlı ve Batı’da Çağdaş Kültürün Oluşumu, 16-18. Yüzyıl, Metis Kitabevi, İstanbul, 1986, s.91-98.

Marvin Trachtenberg, Isabelle Hyman - Architecture_ From Prehistory to Postmodernity (2nd Edition)-Pearson, 2003.

Richard Ingersoll - World Architecture A Cross-Cultural History

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Sözlü Sınav 10
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Sözlü Sınav 1 1 1
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4