Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hitabet ve Mesleki Uygulama ILA 403 7 2 + 2 3 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDURRAHMAN HENDEK
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK, Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN, Doç.Dr. ŞÜKRÜ ŞİRİN, Prof.Dr. ABDULVAHİT İMAMOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU, Prof.Dr. OSMAN GÜMAN, Doç.Dr. HABİB KARTALOĞLU, Arş.Gör.Dr. YUNUS EMRE TEMİZ, Dr.Öğr.Üyesi KÜBRA CEVHERLİ, Dr.Öğr.Üyesi ZİYA ERDİNÇ, Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN, Doç.Dr. METİN AYDIN, Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR, Doç.Dr. AHMET NUMAN ÜNVER, Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM, Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ, Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU, Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE, Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR, Doç.Dr. ABDULLAH İNCE, MUSTAFA AYDIN, Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI, Doç.Dr. ESRA ATMACA, Prof.Dr. ALİ KARATAŞ, Dr.Öğr.Üyesi HASAN ÇEVİKOĞLU, Doç.Dr. HAMDİ ÇİLİNGİR, Doç.Dr. AHMET SELMAN BAKTI, Prof.Dr. HASAN MEYDAN,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Kübra CEVHERLİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemini kavratmak, öğrencilerin Toplumla iletişim kurma becerisi kazanmasını sağlamak, Farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmek, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Din hizmeti uygulamalarının aşamaları,  Hitabet ve mesleki uygulamaların din hizmetlerindeki önemi, öğrencilerin farklı mekân ve ortamlarda din hizmeti uygulamalarını usulüne uygun olarak gerçekleştirmesine yönelik öğretimler, öğrencilere İmam hatiplik, müezzinlik, vaizlik/vaizelik ve Kur’an öğreticiliği uygulamaları becerilerinin kazandırılması, 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlahiyat meslek alanları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Yaygın din eğitimi ilgili kavramları yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
3 Cami merkezli din eğitimi ve hizmetlerini örneklendirir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav ,
4 Din görevlisi ve Kuran kursu öğreticisi niteliklerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Dini gruplarla Diyanet tarafından verilen din eğitimini eleştirel olarak karşılaştırır Anlatım, Ödev,
6 Dini hitabet türleri tanımlar Tartışma, Grup Çalışması, Sınav ,
7 Hutbe ve vaaz edebilme yeterliliğini kazanır Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Performans Görevi,
8 Kuran Kursları programını değerlendirir Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Ödev, Performans Görevi,
9 Kuran kurslarında öğreticilik deneyimi kazanır Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaygın eğitimde temel kavramlar
2 Yetişkinlerde din
3 Yaygın din eğitiminin gelişimi
4 Diyanet İşleri Başkanlığı
5 Cami merkezli din eğitimi
6 Dini hitabet ve ilkeleri
7 Cami merkezli dini hitabet: Vaaz
8 Hutbeler
9 Mabed dışı dini hitabet
10 Kuran Kurslarında din eğitimi
11 Yaz Kuran Kurslarında din eğitimi
12 Sosyal din hizmetleri
13 Din görevlileri ve nitelikleri
14 İslami grupların din eğitimi ve hizmeti anlayışları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İsmail Lütfi ÇAKAN, Dini Hitabet (Çeşitleri – İlkeleri – Örnekleri), M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 2016

Abdurrahman ÇETİN, Hitabet ve İrşad - Din Hizmetlerinde İletişim ve Güzel Konuşma, Emin Yayınları, 2008.

Süleyman AKYÜREK, Hitabet ve Mesleki Uygulama, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Suat CEBECİ, Din Hizmetlerinde Rehberlik ve İletişim, BİLAY (Bilimsel Araştırma Yayınları), 2018.

Nejat MUALLİMOĞLU, Hitabet: Bütün Yönleri İle Konuşma Sanatı, Avcıol Basım Yayım, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 2 10 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 2 15 30
Performans Görevi (Uygulama) 1 30 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 238
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,52
Dersin AKTS Kredisi 10