Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Ahlak Felsefesi ILA 319 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN AYDIN
Dersi Verenler Prof.Dr. ATİLLA ARKAN, Doç.Dr. METİN AYDIN, Doç.Dr. TAMER YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genel ahlak felsefesi ve islam ahlak felsefesinin genel problemlerini kavrama ve bunu anlamak.

Dersin İçeriği

İslam Ahlak felsefesi ile ilgili konu ve problemleri ele almak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlakın konusu, gelişimi, ve felsefesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Ahlak felsefesinin problemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 İslam ahlak filozoflarının görüşlerini öğrenir, tartışır ve güzel ahlak sorunları ile karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 İslam ahlak geleneğini aktarır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nassî Ahlak, Kelami Ahlak
2 Felsefi Ahlakın Yunaca Kaynakları ve Kindi
3 Yahya B. Adi ve İbn Miskeveyh
4 Farabi
5 İbn Sina, İbn Rüşd
6
7 Nasıruddin Tusî
8 Nasıruddin Tusî
9 Celalddin Devvani
10 Ebul-Hasan el-Maverdi
11 İbn Hazm
12 Râgıb el-İsfahani
13 Fahreddin Razi
14 Gazali
Kaynaklar
Ders Notu

Islam Ahlak Teorileri, Macit Fahri, çev. Atilla Arkan, Muammer iskenderoğlu, Litere yayıncılık, İstanbul.

 

Ders Kaynakları

Ahlah Felsefesi, Hüsamettin Erdem, Hü- Er yayınları
İbn Hazm, Ahlak, Çev. Cemaleddin Erdemci, H. Hüseyin Bircan, 2005, Bilge Adam, Van.

İslam Düşüncesinde Ahlak, Mustafa Çağrıcı, DEM Yayınları, 2006, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir.
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 2 10 20
Toplam İş Yükü 108
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,32
Dersin AKTS Kredisi 4