Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf ILA 317 6 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK, Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ, Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE,
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bilimsel bir alan olarak tasavvufun, tarikatlar dönemi kavramları ile düşünce ve kurumlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvuf tarihi, Tasavvuf Düşüncesi, Tarikatlar dönemi, Tasavvuf ve tarikat kültürü ve kurumlarıyla ilgili konu ve kavramlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tasavvuf kavramlarını bilir ve tasavvuf dönemlerini yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 tasavvuf düşüncesine dair temel düzeyde bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 sufilerin hayatlarına dair bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Sınav ,
5 tarikatların tarihi sürecini öğrenir. Anlatım, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mistisizm ve Özellikleri
2 Tasavvufun Kaynak Eserleri (Klasikler)
3 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri:
4 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tasavvuf Dönemi
5 Tasavvuf Tarihinin Dönemleri: Tarikatlar Dönemi
6 Tasavvufi Düşüncenin Meseleleri: Varlık, Marifet (Bilgi),
7 Ameli Tasavvufun Meseleleri: Kerâmet, Rüya
8 Ara Sınav
9 Tarikatlar: Yeseviyye, Bektaşiyye, Ciştiyye, Şazeliyye, Bedeviyye
10 Tarikatlar: Mevleviyye, Bayramiyye, Celvetiyye
11 Tarikatlar: Nakşbendiyye, Halvetiyye
12 Tasavvuf Kurumları: Tarikatların Sosyal Fonksiyonları, Tekke ve Zaviyeler, Tasavvufi Meslek Kuruluşları
13 Tasavvuf Kavramları: Tahalluk Kavramları
14 Tasavvuf Kavramları: Tahakkuk Kavramları
Kaynaklar
Ders Notu

Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları.

Ders Kaynakları

[1] Yılmaz, H. K. (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları.
[2] Eraydın, S. (1981): Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları: 82.
[3] Güngör, E. (1982): İslam Tasavvufunun Meseleleri. İstanbul: Ötüken Neşiryat: 172.
[4] Kara, M. (1983): Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları: 112.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. X
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. X
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. X
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. X
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. X
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
14 Beşeri bilimler alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
15
16
17
18
19
20
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5